Telia tar bort 2000 tjänster
Telia ska spara pengar och planerar att ta bort 2 000 tjänster i koncernen. Var jobben försvinner är ännu inte klart.
Magnus Brattström är ordförande för Seko på Telia, han sitter också i bolagsstyrelsen och deltar i koncernsamverkan. Han är förvånad över nyheten.
–Det kom som en blixt från klar himmel, säger han.
Magnus Brattström efterlyser lite lugn och ro för personalen som får leva med ständiga neddragningar, senast ett hundratal under våren 2012. Effekten av en neddragning hinner inte få genomslag innan det är dags för nästa.
–Telia är ett rikt företag, men saknar strategi för framtiden. Dessutom finns det många produkter som borde ha försvunnit för kanske tio år sedan och som kostar miljoner. Det borde man plocka bort innan man börjar prata om huvuden. En del callcenters byggs om för dyra pengar, säger Magnus Brattström.
Ansvaret för att det saknas framtidsstrategi ligger på ledningen, enligt facket. Styrelsen har ansvar för att utse ledning, men inte för driften.
En förklaring är att företaget är toppstyrt och inte lyssnar på personalens idéer.
–Det styrs top down. De som vet vad som behöver göras finns ute i verksamheten, säger Magnus Brattström.
Seko räknar med att få besked om var besparingarna ska ske så snart som möjligt.