–Jag gör det gärna eftersom jag inte har barn eller släkt att fira med. Det känns viktigt att de som har barn och vill vara lediga kan få vara det, säger hon.

Hon hinner dessutom äta middag med mina kompisar på julafton.

–Jag slutar redan klockan 16. Jag tar tåget från Göteborg klockan 11 efter att jag övernattat.

Trygg inför julresandet

Helena arbetar sex dagar i rad med början i dag fredag. Med 38 års erfarenhet på SJ känner hon sig trygg inför anstormningen av människor, paket, barnvagnar och stora resväskor.

Signalfel och andra problem under resan är hon också redo för.

–Det viktigaste för oss är att informera så mycket som möjligt, även om vi inte alltid har så mycket nytt att komma med. Jag brukar ropa ut så ofta det bara går, säger Helena Henriksdotter.

X 2000 inte byggt för barnvagnar

–De måste fällas ihop och jag brukar säga att det är av säkerhetsskäl, om det börjar brinna. Med lite tålamod så brukar det gå bra, säger hon. Många är ovana att resa med tåg och det tar längre tid att förklara.

Det finns ett ”hemligt” extra utrymme i bistrovagnarna som personalen tar till i krislägen. Där får det plats ett par barnvagnar eller några superstora väskor.

Fler reser på julafton

Helena har arbetat många jular och tycker sig se ett något annat resmönster i dag än för 30 år sedan. Då var julafton och juldagen lugna, nu är det gott om resenärer även dessa dagar.

–Jag tror att det kan ha med alla nya familjekonstellationer att göra. Under Kalle-Ankatiden på julafton är det dock mest våra nya svenskar som åker med tågen, säger hon.

På 80-talet kunde det hända att personalen ombord lussade för resenärerna på Lucia-dagen. Det var frivilligt.

–Vi sjöng och bjöd på pepparkakor på Uppsalapendeln. Det skulle nog inte nuvarande ledning för SJ gilla, säger Helena med ett skratt.

Tjänar du något ekonomiskt på att jobba under helgerna?

–Vi har ett storhelgstillägg på 101 kronor per timme, så det kommer att märkas en del. En normal månad är ob-ersättningen kanske 1500 kronor, lite drygt.