Strid i Paris mot höjd pensionsålder
Idag (fredag) är det nästan totalstopp i kollektivtrafiken i Paris. Strejken är avstampen för slaget om personalens låga pensionsålder. De anställda säger att den kompenserar ett tufft jobb. Men regeringen tycker annorlunda
Det var längesedan en strejk i Paris skapade en sådan oreda. Varje dag reser omkring 10 miljoner personer med det statliga kollektivbolaget RATP, och idag, den 13:e september, är uppslutningen bakom konflikten ovanligt stark.
10 av 16 metrolinjer ligger helt nere, och de övriga går på halvfart. Bussar och spårvagnar avgår inte heller som de brukar.
Men så handlar konflikten också om en hjärtefråga för de anställda, rätten att gå i pension tidigt. Facken hävdar att det är en kompensation för hårda arbetsförhållanden.
– En metroförare kan börja jobba klockan fyra på morgonen under en hel vecka. Nästa vecka slutar han två på natten. Och sedan jobbar han eftermiddag. Det sliter, säger Nicolas Ronfort-Milhas i facket CGT Ferré till radiokanalen France Inter.
Fler strejker väntar
Konflikten kan ses som avstampen för vad som förväntas bli en följetong under hela hösten. Andra strejker kommer att beröra andra yrkesgrupper, eftersom regeringen vill göra om hela pensionssystemet.
42 olika pensionskassor ska slås ihop till en enda. Vissa grupper, som har ovanligt hårda eller farliga jobb kan få gå tidigare, men generellt sett ska alla invånare omfattas av samma regler i framtiden. Så även de som jobbar hos kollektivbolaget RATP.
Idag går de anställda där i genomsnitt i pension när de är 56 år, och förarna kan gå redan vid 52 ålder, om de har arbetat i minst 27 år.
Andra löntagare kan inte gå i pension innan de har fyllt 62, och för att få full pension måste de ha jobbat i 43 år.
Omstritt med tidig pension
Att vissa offentliganställda har fördelaktigare pensionsvillkor än andra är en omstridd fråga i Frankrike, sedan flera decennier tillbaka. Fram tills nu har de som jobbar för stat och kommun lyckats hålla ställningarna, även om villkoren redan har försämrats jämfört med tidigare. För att få full pension tvingas också ofta RATP-anställda att jobba senare i livet än förr om åren.
Dagens konflikt är alltså en kraftmätning. En avgörande fråga är inte bara hur många som deltar i strejken, utan också hur starkt stöd personalen lyckas få från resten av befolkningen.