Strejken rycker närmare i sjötrafiken
Sjöbefälsföreningen och Almega Tjänsteföretagen står fortfarande långt ifrån varandra. Allt talar nu för att strejk utbryter vid midnatt i Stockholms och Göteborgs skärgård. För Sekos medlemmar gäller schemalagd arbetstid.
– Vi har gjort flera eftergifter och justerat ner våra krav, men Almega ändrar sig inte ett enda dugg, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.
Hos Almega ser man det som att Sjöbefälen erbjudits detsamma som industrin, men inte är nöjda.
– De kom med något hittepå efter att ha sagt nej till medlarnas bud. Deras förslag skulle innebära kostnadsökningar på knappt 10 procent, och så mycket begär ju inte ens byggnads, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega Tjänsteföretagen.
Det finns två knäckfrågor, dels att föra samman tre olika avtal till ett, dels tarifflönerna kontra individuella löner.
Idag finns alltså tre olika avtal, med olika lönenivåer men också skillnader i andra villkor. Sjöbefälen har lagt ett förslag om ett avtal där lönen räknas på ett genomsnitt av de tre avtalen. Men Almega vill ha det sämsta, Strömma-avtalet, för alla.
– Det skulle innebära lönesänkningar för en tredjedel av våra medlemmar på mer än tvåtusen kronor i månanden och kraftiga försämringar i allmänna villkor, säger Mats Jäderland.
Men Almega tycker inte att man kan räkna snitt på tre avtal, eftersom de just sagt upp ett av dem, då Stockholms sjötrafik begärt utträde ur arbetsgivarorganisationen. Anledningen är att de förlorat upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm.
– Man kan ju inte med ett avtal som ingen går på när man ska räkna snittet, säger Stefan Koskinen.
När det gäller den andra frågan, tarifflönerna, står parterna lika långt ifrån varandra.
– Vi har ett 100-procentigt stöd från medlemmarna, ingen vill ha individuella löner och det passar inte i den här branschen, säger Mats Jäderland.
Men Almega håller emot och menar att det är den individuella prestationen som ska avgöra lönepåslaget, inte antal år i yrket.
För Sekos medlemmar ombord på de varslade fartygen innebär en eventuell strejk att arbetsuppgifterna kommer bli annorlunda.
– Man ska gå till jobbet som vanligt, sedan är det upp till arbetsgivaren att hitta på arbetsuppgifter. Det kan handla om underhåll och reparationer till exempel, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.
Man kan bli indragen i konflikten senare, om den eskalerar.
– Vi får se om Sjöbefälen begär sympatiåtgärder. Men så länge får vi hålla koll och informera dem om vi märker att arbetsgivarna försöker kringgå strejken genom att sätta in andra fartyg som inte omfattas av varslet, säger Chang Strömberg.