Strejken avblåst i spårtrafiken
Det blir ingen strejk på spårtrafiken. Seko och Almega har kommit överens om ett treårigt avtal som ger en låglönesatsning, avsättning till pension och en loss of licenslösning.
– Vi har inte behövt sälja någonting, säger Thomas Gorin Weijmer.
Ett nytt treårigt avtal är klart för spårtrafikbranschen. Det nya avtalet innehåller en låglönesatsning som tas utöver märket på 6,5 procent, vilket varit den stora stridsfrågan mellan Seko och Almega.
– Vi la fram teknikavtalet och sa att så här vill vi ha. Så vi har inte gjort några avräkningar eller lämnat någon motvaluta, säger Thomas Gorin Weijmer, ansvarig ombudsman på Seko.
Låglönesatsningen innebär att alla som tjänar under 24000 kronor i månaden bidrar till potten som om de tjänade 24000.
Parterna hittade även en lösning på frågan om Loss of license. Från 1 maj avsätts 0.1 procent av lönesumman till en stiftelse. Målet är att samla in så mycket till stiftelsen att den täcker 12 månadslöner. Hur lång tid det kommer att ta vet ingen idag.
Avtalet innehåller även ett stärkt skydd för de anställda vid upphandlingar. Under avtalsperioden finns två kända större upphandlingar, Pågatågen och Krösatågen. Där är överenskommelsen att vinnande entreprenör är skyldiga att ta över gällande kollektivavtal.
Även en flexpensionslösning ingår, där 0,4 procent av löneutrymmet avsätts till ökade avsättningar till tjänstepensionen.
– Vi har också tagit bort 25-årsgränsen så nu börjar man tjäna in tjänstepension från 18 års ålder.
Det nya avtalet slöts direkt mellan parterna utan bud från medlarna, men med deras bistånd.
Trots att tonläget varit högt mellan parterna i media har man alltså kommit överens.
– Medlarna tyckte att det fanns förutsättningar för oss att tala direkt med varandra och det har varit en konstruktiv dialog som ledde fram till avtalet. Vi fick gehör för alla våra krav, vi fick samma löneökningar som alla andra, säger Sekos ordförande Valle Karlsson.
På Almega är man nöjd med att ha fått till ett avtal.
– Jag är väldigt glad att vi och Seko kommit överens om ett nytt kollektivavtal som är bra för Spårtrafikbranschen och deras medarbetare, i konstruktiva och förtroendefulla förhandlingar. Spårtrafikföretagen får nu tre års arbetsfred, samtidigt som vi på ett bra sätt löst ut frågor som länge varit föremål för diskussion mellan parterna. Dagens överenskommelse skapar förutsättningar för ett fortsatt konstruktivt samarbete mellan parterna för att gemensamt utveckla branschen, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt i en skriftlig kommentar.