Strejk mot våld i Metron
En sönderslagen näsa var ”droppen”.
Förarna på Europas mest trafikerade metrolinje gick ut i en spontan strejk på torsdagen.
En passagerare klämdes fast mellan dörrarna. När konduktören gick ut ur förarkabinen för att hjälpa mannen, fick han näsan sönderslagen.
Passageraren försvann i folkvimlet. Men historien ledde igår (torsdag) till en spontan strejk, med konsekvenser för miljontals personer.
Europas mest trafikerade metrolinje stod plötsligt helt stilla.
Det handlar om den 11 mil långa pendeln RER A, som går från nordväst till öst, tvärsigenom Paris.
– Så här våldsamma händelser är ovanliga. För det mesta är ju förarna skyddade i sina kabiner. Det är värre på bussarna. Men händelsen var droppen. Vi är för hårt pressade, säger Thierry Babec. Han är generalsekreterare för det största facket bland förarna på linjen, UNSA RATP.
RER A har en kapacitet för att transportera 700 000 passagerare om dagen.
I genomsnitt ligger siffran på över en miljon.
– Vissa dagar är vi uppe i 1,2 miljoner resenärer. Under högtrafiken avgår ett tåg varannan minut. Det leder ju oundvikligen till att det blir köer. Och förseningar, berättar Thierry Babec.
Omkring 500 förare jobbar utmed linjen. Under den senaste tiden har pressen från ledningen ökat. Arbetsgivaren, det statligt ägda RATP, håller på att förhandla om ett nytt kontrakt med STIF, som ansvarar för kollektivtrafiken i Parisregionen.
Enligt fackbasen får förarna ofta bannor för förseningar som de inte kan göra något åt.
– Det finns egentligen inga privata bolag som konkurrerar med RATP. Framförallt för att det inte handlar om en lönsam affär. Men ändå använder man den fria konkurrensen som ett argument för att öka arbetstakten.
På fredagsmorgonen började trafiken fungera normalt igen.
RATP-ledningen fördömer både överfallet på konduktören och den spontana strejken.
Men har nu också lovat bot och bättring. Managementmetoderna ska ses över, för att pressen på förarna ska minska.
– Det är förstås bra. Men frågan är hur länge det löftet håller i verkligheten.
Thierry Babec säger att RER A-linjen kommer att förbli överbelastad fram tills i början av 2020-talet. Då är det meningen att nya förarlösa metrolinjer ska gå i en cirkel runt Paris.