Strategi med få konkreta åtgärder
I dag presenterade infrastrukturminister Anna Johansson regeringens strategi för den maritima sektorn. Där tas ett helhetsgrepp på hav och sjö och näringarna däromkring. Men de konkreta förslagen lyser med sin frånvaro.
Anna Johansson inledde presentationen med att tala om vad dokumentet inte är:
– Det är inte en åtgärdskatalog utan en strategisk plattform där vi samlat ett antal politikområden som ska bidra till fler jobb och en bättre miljö.
Anslaget är brett, friska och säkra hav, kunskap och innovation, funktionella regelverk, internationellt samarbete och förutsättningar för näringslivet och branschspecifika åtgärder.
Ett konkret mål är att göra transportslagen konkurrensneutrala och skapa incitament för hållbara transporter. Då ingår, enligt Anna Johansson, att föra över gods från land- till sjötransporter.
– Där finns ingen kapacitetsbrist och med tanke på de stora volymerna som är möjliga till sjöss blir det ett miljömässigt hållbart alternativ.
Bland annat har Sjöfartsverket fått i uppdrag att se över miljödifferentierade farledsavgifter, vilket skulle gynna redare som ligger i framkant när det gäller hållbarhet. Ett arbete som ska presenteras under hösten.
I strategin finns också ett relativt konkret löfte: Sverige ska sträva efter att erbjuda Europas bästa regelverk när det gäller sjöfart. Det handlar bland annat om regler för registrering av fartyg, tillsyn och tillstånd.
– Vi ska se över möjliga regelförenklingar inom sjöfartsområdet och återkomma samlat kring dessa,, säger Anna Johansson.
Ett arbete som ska påbörjas under hösten enligt infrastrukturministern, men när det blir klart vet hon inte.
– Det är svårt att säga. Inom ett år kanske men det beror lite på vilka hinder vi stöter på under vägen. Vissa åtgärder går att genomföra snabbt medan andra är svårare.
När kommer Sverige ha Europas bästa regelverk för sjöfarten?
– Det kan jag inte sätta något datum på.
Inom mandatperioden?
– Det beror som sagt på vilka hinder vi stöter på på vägen. Men redan i höstbudgeten kommer förslag som rör den maritima näringen.
En del i den maritima strategin är den av redare och fackförbund så hett åtrådda tonnageskatten. Kring den finns ett utredningsförslag och allt pekar på att tonnageskatten kommer införas inom en relativt nära framtid.