”Stoppa nedbemanningen”
Runt om i Europa pågår en kampanj för att stoppa nedbemanningen ombord på tåg. Som en del i detta står Seko idag på stationer runt om landet och delar ut flygblad.
– Det handlar om vår arbetsmiljö och passagernas resemiljö, säger Elias Cataño, ordförande för Seko sektion åkande.
SJ håller på att skära ner på ombordpersonalen, från tre till två, på ett antal avgångar på X2000. Just nu handlar det om Västkustbanan, Ostkustbanan samt Stockholm – Oslo.
Och det ser likadant ut i resten av Europa, järnvägsbolagen skär ner på personal i syfte att spara pengar.
Därför drar Europeiska transportarbetarfederationen (ETF) idag igång en kampanj för att stoppa nedbemanningen.
– Vi har fått nog nu. Genom nedbemanningen tummar man på säkerheten, både för personalen och de resande, säger Elias Cataño som är ordförande för Seko Sektion Åkande på SJ.
Det handlar bland annat om hot- och våld, både mot personalen och passagerarna, som är ett växande problem. Men även om stress och ökade sjukskrivningstal för ombordpersonalen när man drar ner.
– Ett konkret exempel på säkerhetsproblem är när man har ihopsatta tåg. Då kan man inte gå emellan och om det händer något med lokföraren när ombordpersonalen är i det bakre setet, ja då kan vi inget göra, säger Elias Cataño.
På plats utanför Stockholms central står också Martin Arnsten, som är spårvagnsförare på Tvärbanan i Stockholm. Där har man samma problem.
– Man ska nu på försök under ett år ersätta konduktörerna ombord med stolpar för visering av biljetter. Både servicen och säkerheten blir ju lidande av det.
Han berättar om en olycka nyligen då en cyklist blev påkörd av spårvagnen.
– Då måste jag ju ta hand om cyklisten, samtidigt som jag ska larma och ta hand om passagerarna. Nu var det en konduktör med så det funkade, men om jag inte haft det vet jag inte hur det hade gått.
Enligt Martin Arnsten är det många konduktörer som har slutat på grund av osäkerheten kring vad som ska hända med dem under försöksåret och efter.
– Så redan nu är det flera avgångar som går utan konduktörer för att det inte finns tillräckligt många.
Lollo Reichenberg delar också ut flygblad, trots att hon inte själv jobbar ombord på tåg. Hon är fordonsledare men tycker att frågan är mycket viktig.
– Jag står här för att stötta mina kolleger. Jag ser och hör ju hur det är för ombordpersonalen med stress och dålig arbetsmiljö. Sjuktalen ökar och folk blir väldigt frustrerade över att inte kunna ge den service de vill till de resande.
Bakom kampanjen står också Europeiska forumet för funktionsnedsatta (EDF) som ser stora problem för personer med funktionsnedsättning när man drar ner på servicen ombord.