Stena Line varslar halva personalstyrkan om uppsägning
Stena Line varslar i dag närmare hälften av sina anställda i Sverige om uppsägning. Av de 950 berörda är merparten, 600 anställda, Sekofolk. Orsaken är effekter av det nya coronaviruset som påverkar passaserarverksamheten negativt.
Under de senaste dagarna har passagerartrafiken till och från Sverige, Danmark, Polen, Tyskland och Lettland i stort sett avstannat. Sedan i lördags finns det ingen trafik mellan Oslo och Frederikshavn.
Antalet passagerare har minskat drastiskt och Stena Line har svårt att se en ljusning, därför varslar rederiet totalt 950 anställda i Sverige om uppsägning. 600 av dem jobbar inom Sekos avtalsområde. Anställda på både på sjö- och landssidan omfattas av varslet.
Uppsägninsgtiderna varierar mellan en månad och sex månader.
Seko Sjöfolk är kritiskt till Stena Lines agerande.
– Stena Line har inte velat sitta med oss och hitta andra lösningar. I kollektivavtalet finns möjligheter att till exempel flytta arbetstider eller ändra scheman så att de är bättre anpassade till den nya situationen, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk.
Korttidspermitteringar inget för Stena Line
Regeringen har idag beslutat om ett krispaket för svenska företag. En av åtgärderna är att införa korttidspermitteringar. Staten går in med subventioner vilket innebär att arbetsgivarens lönekostnader för den permitterade personalen kan minska med hälften.
För Stena Line är inte korttidspermitteringen ett alternativ, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.
– Vi tror att situationen inte kommer att se annorlunda ut efter coronautbrottet. Vi ser minskat resande även långsiktigt. Vi tror inte att vi kommer att ha en högsäsong i år vilket är den absolut viktigaste delen för oss, mer än hälften av vår verksamhet.
Seko Sjöfolk: Stena agerar förkastligt
Kenny Reinhold på Seko Sjöfolk har svårt att hålla med om den bilden.
– Det är Stena Lines spekulation om framtiden och får stå för dem. Vi tycker att Stena Line visar att de inte är intresserade av att hitta lösningar. Det är förkastligt, säger han.
Kenny Reinhold berättar att oroliga medlemmar ringer nu till Seko Sjöfolk och till Sekoklubben på Stena Line.
– Klart som tusan att folk är oroliga. Vi ska dock komma ihåg att de som tvingas sluta på företaget sällan är så många som varslats, säger han.