Ständiga upphandlingar i energibranschen
Den största specifika frågan för energibranschen är de ständiga upphandlingarna och korta kontrakten.
– I bästa fall får folk söka sina jobb hos den som vunnit kontraktet. Men de som på ett eller annat sätt inte passar in i den nya organisationen blir ju av med jobbet. Det är en svår fråga att hantera men vi måste på något sätt komma åt det här stora problemet, säger Christer Carlsson, ombudsman med ansvar för energibranschen.
Patrik Dimfelt är anställd på Halmstad energi. Han är mycket positiv till den gemensamma avtalskonferensen med väg och ban och tele.
– Vi har ju en hel del gemensamt och det blir en väldig tyngd bakom kraven när vi är så många som står bakom.
Han anser att huvudentreprenörsansvar är viktigt att lyfta då det är en fråga som rör alla, även om hans bransch inte är så utsatt – ännu.
– Men det kommer mer och mer och då gäller det att det är reglerat. Det är bra att Byggnads plöjt upp marken här med sitt avtal, då borde vi få till det också.
Men han lyfter också fram de ständiga upphandlingarna och korta kontrakten som finns i hans bransch. En fråga som diskuterades livligt under avtalskonferensen.
– Det är många som får byta keps rätt ofta och det är ett väldigt gissel för dem. Även om många kan få jobb hos den nya arbetsgivaren så vill ju den ofta göra sig av med folk, framförallt de som är sjuka eller inte kan jobba på topp hela tiden.
Juha Siipilehto arbetar på Vattenfall Service och går på Energiavtalet. Som alla andra framhåller han huvudentreprenörsansvaret.
– Det borde vara lätt att driva för det handlar bara om ordning och reda på arbetsmarknaden och det kostar ingenting. Så då kan det inte finnas någon arbetsgivare som säger: nä, jag vill inte har ordning och reda.
Förutom de av konferensen prioriterade kraven finns en annan fråga som är viktig, enligt honom, och det är den så kalllade nödfallsövertiden. Som det är nu kan facket på Vattenfall lämna dispens för övertid upp till 350 timmar per år. Men då räknas inte nödfallsövertiden in. Den slår till vid oförutsägbara situationer, till exempel extrema snöstormar eller åskoväder som skapar omfattande störningar i elnätet.
– Då pinglar arbetsgivaren i övertidsklockan och det går ut en förfrågan om folk kan ställa upp. Det kan bli över 100 övertidstimmar på bara ett nödfall och de räknas inte med, så det kan bli hur mycket som helst.
Han anser att det är ett stort arbetsmiljöproblem, att folk jobbar alldeles för mycket. Förr fanns en begränsning av hur länge arbetsgivaren fick kalla det nödfall, sedan blev det vanlig övertid.
– Nu kan de köra på så länge de vill, vilket gör att nödfallsbegreppet håller på att vattnas ur. Jag skulle vilja se antingen en tydligare definition av nödfallsövertid eller att man tar tillbaka tidsgränsen igen.
Energi
Antal medlemmar: 4500
Avtal: Energiavtalet, KFS energi, Pacta
Yrkeskategorier: Tekniker, personal i service och underhåll av kraftanläggningar, elmontörer, drifttekniker på produktionsanläggningar