Snålhet förvärrar snöproblem
På bilden hackar Teppo Pekonen, timanställd på Cq is.
(Foto: Susanne Kronholm)
Ett visst kaos råder på depåområdet i Hagalund i Solna. Kylan och snön har satt alla arbetsorder ur spel och alla inblandade aktörer löser sina uppgifter så gott det går.
När Sekotidningen är på besök är inte ett enda av områdets 57 spår ledigt. Fler tåg blir stående, för att de redan inställda står i vägen. Uppfattningen är att tågen inte byggda för kyla och snö under så lång tid. Några veckor är okej men inte månad efter månad.
Och så är det kapaciteten på underhåll och vagnhallar. Jernhusen som äger anläggningen och hyr ut till SJ och alla andra företag som samsas här anser att det behövs fler depåer för underhåll, men att den låga lönsamheten gör det ointressant. Ingen vill betala.
Tågen körs ut till resenärerna – med isen smältande längs väggarna, för att ingen vill betala eluppvärmning.
Trafficares personal tvingas vänta i timmar på vagnar att städa, tåg som ingen verkar veta var de kommer ifrån eller ska ta vägen sen.
– Jag har väntat i två timmar, har inte en aning om när det kommer tåg och vad vi ska göra med dem eller hur mycket tid vi har, säger Annika Stentorn på Trafficare.
Trafficare är bara en av aktörerna i Hagalund. Här finns också Cq vars timanställda hackar isklumpar från nerisade och kollar om bland annat bromsarna är som de ska, firman Hans Kraft Bygg- och ergoprodukter sköter avisningen inne i vagnhallen på SJ:s uppdrag, med utrustning som Jernhusen äger och hyr ut till SJ.
SJ-anställda fyller på vatten i tågtoaletterna som tömt på sitt fekalieinnehåll av Trafficare vid vakuumanläggningen i närheten.
Utomhus arbetar SJ:s växlare och lokförare. De hänger av lok, kör tåg in och ut ur hallarna, isfria trasiga tåg körs vidare till reparatörerna på Euromaint, som arbetar i hallarna på spår 46 till 55.
– Vi skulle kunna vara fler härute och kanske få mer gjort. Å andra sidan är det svårt att hacka is utomhus. Inne i hallen går det lätt, men där är redan fullt, säger Jimmy Varnbo, den här veckan timanställd på Cq för att hacka is.
Jimmy Varnbo och Teppo Pekonen, också han timanställd, far iväg för att hacka isklumpar på en X 40 på spår 35. Efter en stund kommer de gående efter att ha fått avbryta jobbet, tåget måste iväg, innan det var riktigt färdigt.
Och så rullar det på. SJ har inte tid att vänta på att tågen ska bli klara, lok kommer inte fram på bangården så tåg blir stående. Städpersonal står overksamma när tåg inte kommer fram till depån.
Avisningsutrustningen på fyra spår inne i vagnhallen sprutar varmtluft för fullt, men känns som en droppe i havet. Tågsverige får nog förlita sig på vårsol och dagsmeja.