Intendenturen är de som arbetar med service ombord på fartyg, kockar, servitörer, städare, butikspersonal med flera. Deras arbetsmiljö står i fokus för en studie som utförs på Sjöfartshögskolan i Kalmar.

Det började med att forskarna Cecilia Österman och Carl Hult skickade ut en enkät till ombordanställda. Tesen var att befälen skulle vara stressade över den administrativa bördan som lagts på dem.

– Men vi blev förvånade då det i stället visade sig att det var intendenturen som upplevde mest stress. När vi tittade på det tillsammans med Försäkringskassan visade det sig att de stod för 60 procent av långtidssjukrivningarna ombord, säger Cecilia Österman.

cecilia_webb

Att däcks- och maskinpersonal är mindre drabbade tror hon kan ha flera orsaker.

– I maskinrummet kan man vara lite småkrasslig och jobba ändå. Men i kök och servering är det svårare, dels att du har kundmöten och måste vara ”fräsch”, och för mathantering finns det regler om att du inte får vara sjuk.

Just kundmötet skapar en extra påfrestning för intendenturen.

– Det ställs höga krav. De jobbar hela tiden på en scen kan man säga. De blir hela tiden bedömda och måste vara trevliga även att de inte alltid själva blir behandlade på samma sätt.

Men det finns flera faktorer bakom sjukskrivningarna, enligt Cecilia Österman. I många fall handlar det om förslitningsskador som skapar besvär i rörelseapparaten, axlar, leder, ländrygg och så vidare.

– De är ett tungt jobb. En servitris jag pratade med hade satt på sig stegräknare och det visade sig att hon gick över två mil varje pass. Tänk själv, det är ett halvt maraton – varje dag. Och det samtidigt som man bär en massa porslin.

För att ta reda på vad som ligger bakom sjukskrivningarna och hur man ska komma tillrätta med problemen har hon varit ute och åkt båt, deltagit i olika arbetsmoment, pratat med anställda, skyddsombud och chefer – såväl ombord som i land.

– Det finns en massa goda exempel och dem vill vi samla ihop, så vår rapport ska kunna användas som en handbok med konkreta tips.

I mångt och mycket verkar det handla om samverkan. Om såväl skyddsombud som personal involveras i allt från inköp av tallrikar över utformningen av taxfreebutiken till storleken på hytternas sängar så blir jobbet lättare och sjukskrivningarna färre.

Ta tallrikarna till exempel. Olika restauranger på en och samma färja har ofta olika koncept och porslinet handlas in med tanke på hur det ser ut och hur det passar in i konceptet.

– Men man glömmer att det är någon som ska bära dem, och inte bara en åt gången. Det finns tallrikar som väger upp mot 1,5 kilo – utan mat. Det blir väldigt många kilon som ska bäras fram och tillbaka mellan kök och restaurang, säger Cecilia Österman.

Hennes råd är då att låta de som berörs vara med i processen, testa och utvärdera. Ett gott exempel som hon lyfter fram är en färja där de skulle bygga om alla hytter. Då började de med en hytt och sedan fick städarna teststäda.

– Då visade det sig att sängen var lite för bred och att hörnen var lite för skarpa så det var lätt att göra illa sig. Då ändrade man på det innan man byggde om alla hytter.

Och så understryker hon vikten av att tänka på arbetsmiljöarbetet i alla moment.

– Det finns de som säger att arbetsmiljö bara handlar om sunt förnuft. Men det visar sig gång på gång att det sunda förnuftet inte alltid fungerar. Därför ska man ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Då vet alla vad och hur man ska göra i varje given situation.