Skärgårdstrafiken hotas av strejk
Seko varslar om strejk i skärgårdstrafiken. Detta för att få tillbaka arbetsgivarna till förhandlingsbordet. Om det inte lyckas bryter strejken ut den 4 november.
Förra fredagen strandade förhandlingarna om ett nytt skärgårdsavtal. Efterföljande måndag sade Almega upp det befintliga avtalet och det upphörde i dag att gälla.
Seko har då tagit tillfället i akt att varsla om strejk.
– Vi har inte kommit överens om innehållet i ett nytt avtal och Almega har lämnat förhandlingarna. Nu löper avtalet ut och vi tvingas därför lägga ett varsel för att komma igång med förhandlingarna igen, säger Mats Ekeklint ansvarig förhandlingsombudsman på Seko.
Striden handlar i huvudsak om det system med tarifflöner som de anställda har. Almega anser att det är ett gammeldags sätt att bestämma lönerna på och vill i stället ha individuell lönesättning.
Men man har inte heller kommit överens om lönenivåerna. Enligt Mats Ekeklint vill Almega inte betala enligt det så kallade märket på 6,8 procent över tre år. I stället bjuder man motsvarande 6,4 procent och skyller på att det tarifflönerna är kostnadsdrivande.
– Det är rent struntprat. Vi har haft tariffer länge och i många branscher och det har aldrig varit några problem, säger Mats Ekeklint.
Han menar att Almega även vill driva igenom andra försämringar, som till exempel sänkt lägstalön och förläng säsong, från i dag sex till nio månader. På det sättet kan de ha folk säsongsanställda i stället för att ge dem fast anställning.
– Men det är saker vi aldrig kan gå med på, så vi måste agera nu. Vi vill få till det här innan julbordstrafiken kommer igång, säger Mats Ekeklint.
Läs varslet i sin helhet här