SJs klottersanerare saknar skyddsutrustning
Under tiden har SJ, som beställer klottersaneringen av lok och vagnar, anlitat ett annat företag, Icko Clean, som nyligen köpts upp av Basta Väst, en ideell förening.
Medan Trafficre fått skarpa krav från Arbetsmiljöverket arbetar personal från Basta Väst helt utan skyddsutrustning.
Sekotidningen har tagit del av bilder som visar hur personal sprutar på vagnar utan skyddsglasögon och skyddskläder trots att de lösningsmedel företaget använder bland annat kan ge bestående ögonskador.
Av bilderna framgår också att personal sprutar vätska upp mot kontaktledningen, något som Trafficare förbjudits att göra av Banverket.
Pär Bergendahl är arbetsmiljöinspektör i Göteborg. Han har handlagt olyckan på Trafficare och är nöjd med uppföljningen. Han känner inte till Icko Clean/Basta Västs arbete, men säger att alla som hanterar kemikalier måste följa de generella regler som finns för att skydda sig. Handskar, skyddsglasögon och skyddskläder som klarar den kemikalie som används.
Thomas Fröberg är vd på Basta Väst. Han förnekar att de tre anställda som klottersanerar, varav han själv är en, skulle arbeta utan skyddsutrustning.
– Vi använder all nödvändig skyddsutrustning, glasögon, masker och det som behövs enligt tillverkaren. Vi är rädda om personalen och skulle aldrig arbeta utan skydd. Vi har fått utbildning.
Men bilderna visar att er personal exempelvis arbetar utan skyddsglasögon? Hur förklarar du det?
– Jag har inte sett bilderna, jag förstår inte ett dugg.
Thomas Fröberg säger att han själv deltagit i saneringen, men att han inte kan ha koll på allt som händer hela tiden.
Har Basta skyddsombud?
– Nej, det har vi inte.
Facklig verksamhet finns inte heller, dock har Basta ett hängavtal genom medlemskap i KFO. Avtalet omfattar dem som arbetar med hälsa, vård och omsorg.
SJ:s ansvarige för klottersaneringen i Göteborg heter Åke Gillmén. Han är helt oförstående inför uppgifterna om att personalen på Basat saknar skydd.
– De har muntligt försäkrat att de medel de använder är tillåtna och att de följer alla föreskrifter. Banverket ställer krav som de ska följa. Nästa vecka ska jag få skriftig dokumentation, innan vi skriver ett formellt avtal.
Har du själv varit ute och tittat på hur de arbetar?
– Ja och då hade de skyddskläder, säger han.
SJ:s centrala upphandlare av städning och klottersanering uppger att ISS Trafficare är dyrare än andra företag och att SJ tar hänsyn till såväl priser som kvalitet vid upphandling.
Basta Väst är ett så kallat socialt företag som ger arbete åt bland annat tidigare missbrukare. Företaget behöver inte gå med vinst.
Betyder det att era priser är lägre än andra, Thomas Fröberg?
– Nej, vi får inte förstöra marknaden genom att sätta lägre priser, vi är inte billigare. Vi provar på en ny verksamhet med klottersanering för våra klienter och vi befinner oss på samma marknad som alla andra. Affärerna mellan oss och SJ är något som vi håller för oss själva.