Sjöslag i skärgårdstrafiken
Seko sjöfolk ifrågasätter TRSM:s kompetens att klara av trafikstarten den 15 april. Nonsen, tycker TRSM i något som börjar likna öppet krig i upphandlingen av skärgårdstrafiken. Dessutom tycks en tredje part ha lagt sig i.
Den storm som blåst upp i upphandlingen av skärgårdstrafiken börjar närma sig orkanstyrka med inslag av hagel i form av anklagelser och motanklagelser. Här är de senaste turerna i den infekterade striden om vem som ska köra båt i Stockholms skärgård.
Seko sjöfolk har uppgifter, som Sekotidningen tagit del av, om att TRSM Group 1 saknar nödvändig säkerhetsdokumentation, så kallade ISM-manualer, något man nu är på jakt efter. Med anledning av det har ombudsmannen Chang Strömberg skrivit ett öppet brev till ledamöterna i Trafiknämnden i Stockholms landsting. Där ifrågasätter han kompetensen hos TRSM och menar att det är fel att direktupphandla trafiken med vinnarna i väntan på att överklagandena har hanterats i domstol. I stället bör man förlänga med de nuvarande operatörerna, enligt Seko sjöfolk.
– Att de är ute och fiskar efter manuelerna tyder ju på att de inte kommit så långt. Trafikstarten börjar närma sig och det här kan påverka både trafiken och våra medlemmars situation ombord, säger Chang Strömberg.
Anna Öberg är vd för Stockholms sjötrafik (SSAB), en av de nuvarande operatörerna, bekräftar uppgifterna.
– Vi har blivit kontaktade av TRSM som bett oss lämna över våra ISM-manualer. Men så funkar det inte. De är individuella för varje rederi och är inget man kan ärva.
Manualerna ska godkännas av Transportstyrelsen som också ska inspektera såväl rederiet som alla fartyg innan man får bedriva sjötrafik. Enligt uppgifter från Transportstyrelsen behöver de två till tre veckor på sig från det att manualerna lämnas in till de kan vara godkända.
Anna Öberg uppger också att TRSM kontaktat henne och ställt grundläggande frågor om sjösäkerhet och om personalen får dricka alkohol eller använda droger ombord.
– Vi har påtalat detta för Trafikförvaltningen och sagt att vi varken har tid eller lust att utbilda ett bolag som tydligen anses vara mer kompetenta än vi, säger Anna Öberg.
Anette Schilde, vd för TRSM Group, tycker att anklagelserna är löjliga.
– Enligt avtalet är vi skyldiga att samverka med den avvecklande operatören för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Då har vi bett de nuvarande operatörerna att lämna över manualerna. Blidösundsbolaget har lämnat över sina men SSAB vägrar. Men det är inga problem, vi kan göra egna och det räknar vi vara klara med till den 1 mars.
Har ni egen kompetens för att ta fram manualerna?
– Absolut, vi har en rederiinspektör anställd och han är van att göra sådana.
Att de bett SSAB om manualerna och även om att ta över kassasystemet ombord är inget konstigt enligt Anette Schilde.
– Manualerna är fartygsspecifika och besättningen är van att arbeta med de befintliga, så det skulle underlätta för alla. Men vägrar de så gör vi egna som sagt. Vad gäller kassasystemet tycker vi att vi gör dem en tjänst då de har två år kvar på leasingavtalet.
För att krångla till det hela lite extra tycks ytterligare en kock ha börjar röra om i soppan. Enligt Anna Öberg har hon blivit kontaktad av Mattias Johansson som är styrelseordföranden för Stockholm info och Skärgårdsrederiet, som också var med och la bud i upphandlingen. Enligt Öberg ska han ha påstått sig ha makten att antingen hjälpa eller stjälpa TRSM. Mot en aktiepost om 51 procent i SSAB erbjöd sig Mattias Johansson att se till att TRSM inte skulle klara av att fullfölja uppdraget vilket då skulle innebära att SSAB, som kom tvåa i upphandlingen, skulle få det.
– Jag blev kontaktad av Mattias Johansson och han sa att de antingen kunde hjälpa eller stjälpa TRSM. Men jag har mycket svårt att se hur de skulle kunna ha det inflytandet. Vi gör inga sådan affärer, säger Anna Öberg.
Alternativt skulle Skärgårdsrederiet hjälpa TRSM att klara trafikstarten.
Sekotidningen har sökt Mattias Johansson utan resultat. Men Skärgårdsrederiets vd, Micha Gottfarb, tycker det låter märkligt.
– Jag har inte den blekaste aning om detta. Det låter helt befängt. Vi var ju med och la bud, men vi har inte ens överklagat. Vi har inga sådana manualer och jag ser inte hur vi skulle kunna påverka ett sådant beslut.
Har ni varit i kontakt med TRSM i den här frågan?
– Nej, jag har haft kontakt med Anette Schilde men det är inget jag vill gå in på. De kör ju Arlandabuss också och Stockholm info samarbetar om det.
Till saken hör att Anette Schilde var delägare och styrelseledamot i Skärgårdsrederiet till för ett år sedan. Men enligt henne har hon inte kontaktats av bolaget.
– Jag har aldrig hört talas om detta. Det har inget med oss att göra. Om det skulle vara så är det ju ett fruktansvärt påhopp på både oss och SSAB.