SJ utmanas på poppis sträcka
Sedan 2010 har den svenska järnvägstrafiken varit helt avreglerade. Men det har dröjt ända till nu innan SJ på allvar utmanats på den mest populära sträckan, den mellan Stockholm och Göteborg.
När Trafikverket skulle bestämma tågplanen för 2014 hade man en hel del att ta ställning till. Totalt sökte 48 företag om 7200 så kallade tåglägen, det vill säga tider i spår. Det motsvarar omkring 4000 tåg per dygn.
– Det har varit lite stökigare än vanligt eftersom det är först nu som konkurrensen slagit igenom på ett sätt vi inte sett tidigare, säger Jonas Westlund, enhetschef Försäljning på Trafikverket.
Det är framför allt den lönsamma sträckan Stockholm – Göteborg som nu på allvar blir konkurrensutsatt. Andra operatörer har kört sträckan tidigare men det är först nu SJ:s snabbtåg utmanas. Det är MTR, som kör tunnelbanan i Stockholm, och nystartade Citytåg i Sverige som nu ska vara med och slåss om affärsresenärerna.
– Det blir väldigt trångt på spåren. Vi lade fram ett förslag, sedan fick operatörerna sätta sig ned och göra upp om de tider som krockade, säger Jonas Westerlund.
Citytåg i Sverige är alltså ett nystartat bolag som vill slå sig in på tågmarknaden. Ännu är inte allt på plats, men enligt företagets vd, Mattias Söderhielm, ska allt vara klart till trafikstarten i sommar.
– Vi håller just nu på att ta in pengar från våra investerare. Sedan ska vi skriva kontrakt med diverse företag rörande tågunderhåll och liknande, säger Mattias Söderhielm.
Trafikstart är satt till strax efter midsommar och först när den närmar sig kommer ombordpersonalen anställas. Men ett möte med Seko är redan inbokat i november.
– Självklart kommer vi ha kollektivavtal och följa de nivåer som finns i branschen. Det är vad vi har räknat på i våra kalkyler, säger Mattias Söderhielm.
Tågen, som hyrs in från Tyskland, kommer köra sträckan på ungefär samma tid som SJ:s snabbtåg, men med något lägre komfort. Därmed blir priset främsta konkurrensmedlet. Målgruppen är dels privatresenärer, för vilka priset är viktigast, dels kostnadsmedvetna affärsresenärer.
Andra nyheter i tågplanen är att Hector Rail kör mellan Sundsvall och Stockholm. Dessutom återupptar SJ trafiken mellan Malmö-Göteborg och i Skåne utökas trafiken med Pågatågstrafik mellan Markaryd-Hässleholm och mellan Kristianstad-Bromölla samt med Krösatågstrafik på sträckan Växjö-Alvesta-Hässleholm.
Tågplan 2014 träder i kraft den 15 december 2013 och gäller till den 13 december 2014.