Seko varslar om strejk i spårtrafiken
Seko lägger ett omfattande varsel om konflikt på spåravtalet. Parterna är oense om det mesta, såväl låglönesatsning som loss of license och anställningstryggheten. – Vi har en motpart som vägrar ge våra medlemmar samma löneökningar som alla andra fått på arbetsmarknaden, säger Valle Karlsson, förbundsordförande i Seko.
Idag överlämnade Seko ett konfliktvarsel till Almega Spårtrafikföretagen.
– Vi är övertygade om att vårt varsel inte kommer gå obemärkt förbi, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman med ansvar för spårtrafikavtalet.
Han är märkbart irriterad över Alemgas krav på att det ska göras avräkningar för att LO samordningens låglönesatsning ska bli verklighet. Almega anser att den ska rymmas inom märket på 6,5 procent på tre år.
– De anser att om vi vill ha en låglönesatsning så måste vi betala för det. Men det går vi inte med på. I industriavtalet, som ju sätter normen, gjorde man inga avräkningar så det är en mycket viktig princip.
Almega vill inte heller se någon försäkringslösning när det gäller så kallad loss of license, alltså att personal på grund av sjukdom inte längre kan utföra säkerhetsklassat arbete. Något som utretts i en arbetsgrupp som tillsattes vid förra årets avtalsrörelse.
– Det enda vi är överens om är att tillsätta en arbetsgrupp för att ta fram ett nytt centralt avtal och det är inte mycket att komma med.
Ett annat svårsmält krav från Alemga, som förvisso inte tas upp i konfliktvarslet är att arbetsgivarparten vill försämra anställningstryggheten för de som går på allmän visstid, alltså de timanställda.
– Om man arbetat två år, motsvarande 450 dagar, får man fast anställning. Det vill Almega ändra till tre år, eller 675 dagar men det är fullständigt otänkbart, säger Thomas Gorin Weijmer.
Om Seko inte får gehör för sina krav bryter konflikten ut den 12 maj.
– Det är återigen Almega som ställer sig vid sidan om andra arbetsgivarorganisationer med sin extremt antifackliga agenda. Man ska komma ihåg att Almega har en betydande finansiering av de statliga bolag som är medlemmar i organisationen. Ur det perspektivet blir deras agerande ännu allvarligare, säger Valle Karlsson.
Varslet är uppbyggt i tre steg. Först tas bland annat lokalvårdare, fordonsvårdare och anläggningspersonal ut i strejk i Stockholmsområdet. I steg 2 som träder i kraft den 16 maj tas bland annat lokförare på SJ Götalandståg och anställda på Green Cargo som jobbar med LKABs malmtåg ut i strejk. I steg 3 som träder i kraft den 19 maj tas bland annat alla tågvärdar på MTRs pendeltåg ut i strejk. Konflikten berör sammantaget cirka 1 000 Seko-medlemmar.
Läs hela varslet på Sekos hemsida.
Varslets omfattning
I ett första steg, den 12 maj klockan 14.00 tas följande personal ut i strejk om man inte kommit överens innan dess.
SJ AB, Hagalund. Alla komfortoperatörer
ISS Facility, Hagalund. Alla depåoperatörer och alla fordonsvårdare
Sodexo AB, Hagalund. Alla tågstädare
MTR Tunnelbanan, Stockholm. All anläggningspersonal, lokalvårdare och klottersanerare
Det andra steget träder i kraft den 16 maj klockan 03.00 och omfattar:
SJ Götalandståg, Göteborg. Alla lokförare
Green Cargo, Luleå. Total arbetsnedläggning samt blockad av samtliga arbetsuppgifter kopplade till lossning av LKABs malmtåg i Luleå, stridsåtgärd berör lokförare, bangårdspersonal och växlare
Emtrain AB, Älvsjö. Alla
Det tredje steget, den 19 maj, omfattar:
Baneservice Skandinavia AB, Göteborg. Total arbetsnedläggning samt blockad av samtliga arbetsuppgifter i Skandiahamnen, stridsåtgärd berör bangårdspersonal och växlare
Transdev Sverige AB, Malmö, Alla tågvärdar
MTR Pendeltågen AB, Stockholm och Södertälje. Alla tågvärdar