Seko satsar för att värva nya medlemmar
Sekos medlemsutveckling har gått utför de senaste 20 åren. Nu satsar förbundet fem miljoner om året i fem år för att vända trenden. Bland annat anställs en ombudsman som ska samordna olika rekryteringsprojekt.
De senaste 20 åren har Seko förlorat i snitt 2900 medlemmar per år. Bottennoteringen, minus 8000, kom år 2007 då Alliansregeringen kraftigt höjde avgiften till a-kassan.
Under åren har diverse mer eller mindre framgångsrika projekt och kampanjer sjösatts för att vända utvecklingen.
Nu tar man nya tag och satsar fem miljoner om året i fem år på en långsiktig strategi.
– Vi kommer ha ett brett anslag med utbildningar och där de lokala organisationerna ska stärkas. Dessutom kommer vi anställa en projektledare och flera uppsökare som ska rekrytera nya medlemmar, säger Bjarne Isacson, chef på Sekos medlemsenhet.
Uppsökarna ska främst vara ute på arbetsplatser där det saknas lokal klubb, eller om det finns en men att den inte mäktar med. Medan projektledaren ska samordna aktiviteterna över hela landet.
Och på längre sikt är det viktigt att man stärker de lokala klubbarna, menar Bjarne Isacson.
– Klubbarna måste vara aktiva på arbetsplatsen. Det måste finnas någon medlemmarna kan gå till. Det blev tydligt när den nya postterminalen öppnade i Hallsberg. Då hade vi någon på plats vid alla timmar på dygnet, så alla skift kunde nås. Nu har vi nog högst organisationsgrad där av alla terminaler.
Sedan tidigare driver Seko ett projekt där man ringer upp medlemmar som söker utträde ur förbundet. Det har visat sig vara effektivt, men enligt Bjarne Isacson når man alldeles få.
– Tyvärr. För det är ju så att alla går ur av dem vi inte når medan en tredjedel vi får tag på stannar kvar efter samtalet.
Går det att vända den negativa trenden?
– Det är klart att det går. Men det finns ingen quick fix. Vi måste arbeta långsiktigt med olika typer av åtgärder. Och vi har ju sett att när till exempel Seko Posten kört kampanjer så har det haft effekt.