Seko: Lönedumpning på Infranord
Runt 100 kronor i timmen går bemanningspersonal miste om när de jobbar i järnvägsbranschen. Det menar Seko som tvistar med två arbetsgivarorganisationer i frågan.
– Det här måste bli en avtalsfråga, som jag personligen tycker att vi ska kunna strejka för, säger Håkan Englund, vice ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord.
Det handlar om gränsdragning och omfattning av olika avtal. Med Almega har Seko tecknat ett avtal för järnvägsinfrastrukturbranschen och med Sveriges Byggindustrier (BI) har man Väg- och banavtalet.
Inom respektive avtal finns regleringar kring in- och utlåning av personal. Och det är något som utnyttjas av arbetsgivare, menar Håkan Englund.
– Det finns många företag i vår bransch som bara sysslar med bemanning men som går på väg- och banavtalet. De anställda har avtalets lägstalön, som är mycket lägre än på vårt avtal, och har oftast bara timanställningar. När de hyrs in borde de i stället gå på bemanningsavtalet.
Enligt LO:s bemanningsavtal ska den inhyrda ha en lön motsvarande GFL, genomsnittligt förtjänstläge, på den inhyrande arbetsplatsen.
Seko har gjort en granskning av lönerna för inhyrd personal och kommit fram till att de i snitt går miste om 100 kronor i timmen jämfört med om de gått på bemanningsavtalet.
– Då är ob-ersättningar inräknade och det kan ju bli en hel del nattjobb. Problemet där är att väg- och ban har en procentsats på lönen vid beräkning av ob och eftersom de går på lägstalönen blir den väldigt låg. På vårt avtal är det en fast summa som beräknats på ett genomsnitt.
Sekos tolkning av Väg- och banavtalet är att det inte är tillåtet att låna eller hyra ut personal till Järnvägsinfrastrukturavtalet eller Infranord.
– Med andra företag i branschen fungerar tolkningen av vilka avtal och regler som gäller. Det är obegripligt varför Infranord inte kan följa dessa regler, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för Väg- och ban.
Seko har ett antal tvister med arbetsgivarparterna, som rör in- och utlåning. Men de ligger lite på vänt inför den stundande avtalsrörelsen. I Sekos avtalsyrkanden för Väg- och banavtalet återfinns krav på att lön och villkor för inlånad personal ska vara minst samma som på den arbetsplats de är utlånade till.
Enligt Infranord bidrar man inte till lönedumpning, då företaget är tydliga med vilka ersättningar som ska gälla, gentemot uthyrande företag.
– Vi kräver att det ska finnas ett kollektivavtal och meddelar vilka ersättningar som ska gälla. När vi hyr in personal ska det vara genomsnittslönen på vår arbetsplats som gäller, säger Torgny Johnsson, personalchef på Infranord.
Enligt Seko får de för låga ersättningar. Hur ser du på det?
– Det har jag ingen kommentar till. Vårt ansvar är att tala om vilka nivåer som gäller. Om de inte följs begår väl det uthyrande företaget ett avtalsbrott.
Kontrollerar ni att de betalar enligt de nivåerna.
– Nej, det är inte vår uppgift. Vi talar bara om hur mycket de ska betala, säger Torgny Johnsson.