Seko kräver minst 400 till alla i spårtrafiken
Seko har idag överlämnat sina avtalskrav för spårtrafiken. Förutom höjda löner märks även bättre skydd för de anställda vid verksamhetsövergångar, bättre villkor för deltidsanställda och löneskydd för personer som tas ur säkerhetstjänst.
Idag växlar Seko och Almega tjänsteförbunden avtalskrav för spårtrafikbranschen.
Sekos krav utgår från den plattform förbunden inom 6F tagit fram, till vilken nu även Musikerförbundet har anslutit sig.
I avtalsplattformen finns krav på löneökningar om minst 800 kronor per månad på avtalsområden där snittlönen ligger under 25000 kronor. På övriga avtalsområden kräver man minst 3,2 procent på avtalets snittlön. Andra gemensamma frågor rör daglöneri och missbruk av visstidsanställningar samt personlig integritet i arbetslivet.
Specifikt för spåravtalet kräver Seko en garantinivå på minst 400 kronor och att lägsta lönen i avtalet ska höjas till 18000 kronor.
Inom avtalsområdet finns en stor lönespridning, med löner på över 30000 kronor för lokförare medan städare på avtalet tjänar under 18000. De höga lönerna håller uppe snittet vilket gör att de med lägst lön inte omfattas av 6F-kravet på 800 kronor som garantinivå, trots att de tjänar långt under 25000 kronor i månaden.
Ett krav rör de ständiga upphandlingar av trafikområden, något skapar oro hos personalen som sällan vet om de kommer ha kvar jobbet om arbetsgivaren förlorar en upphandling. Därför vill Seko se ett starkare skydd för arbetstagarna vid verksamhetsöverlåtelser inom spårtrafikbranschen.
Seko vill även komma åt missbruk av deltidsanställningar. Där vill man att de som regelbundet arbetar mer än avtalad sysselsättningsgrad ska få sina kontrakt uppskrivna till faktiskt arbetad tid med avstämning var sjätte månad.
– Vi vill förbättra möjligheten till heltidsanställningar inom branschen. Deltids- och timanställningarna skapar otrygga anställningar. Vi ska också motarbeta alla försök till villkorsdumpning i samband med alla de upphandlingar som sker inom spårtrafiken, säger, säger Per-Ola Fällman, avtalsansvarig ombudsman på Seko, i en kommentar.
Dessutom kräver Seko att anställda som tas ur säkerhetstjänst ska ha rätt till oförändrad lön till dess att Transportstyrelsen hanterat dispensansökan och under den tid nödvändig rehabilitering genomförts. Det kan till exempel gälla en lokförare som drabbas av någon sjukdom som gör att hen inte uppfyller säkerhetskraven för tjänsten.