Seko begär kompensation från Tallink
– Vi försöker hitta en lösning så att de värst drabbade ska kompenseras på något sätt. I dagsläget känner vi till sju personer som personligen blivit utsatta för kränkande behandling, säger Mats Ekeklint som är ombudsman på Seko.
Seko väntar nu på svar från Tallinks ledning.
Samtidigt fortsätter överläggningarna om personalpolitiken i ett större perspektiv samt om garantier för fortsatt trafik under svensk flagg.
För en vecka sedan var representanter för Tallinks ledning ombord på Silja Symphony för att personligen be om ursäkt. Men meningarna går isär om det verkligen var en ursäkt de levererade.
– De började med att be om ursäkt för att de betett sig som de gjorde, men kringgick sedan det hela med att säga att det berodde på att de var fulla. Det var många som tyckte att det inte var någon riktigt ursäkt, utan att de istället skyllde ifrån sig, säger Folke Matrosow som är klubbordförande på Silja Line.
Enligt planerna ska de också gå ombord på Siljas andra svenskflaggade fartyg, Silja Festival, under nästa vecka.
Den 1 december byter Silja Line namn till Tallink Silja. Namnbytet påverkar inte trafiken eller anställningsförhållandena.