Säkerheten hotad i tunnelbanan
Arbetsmiljön och säkerheten i Stockholms tunnelbana har blivit sämre sedan MTR och TBT tåg över trafiken respektive underhållet för ett år sedan.
Det framgår av en enkät som Seko gjort med hjälp av Novus Opinion med bland medlemmar som arbetar i tunnelbanan.
– Svåra olyckor kan hända, det har redan hänt. På en bangård tappade ett tåg två vagnar när det var på väg ut i trafik, säger Ove Kjellin är klubbordförande på TBT, det bolag som ansvarar för reparationer och underhåll.
Han är även huvudskyddsombud på depåerna och ser dagligen brister i underhållet av vagnarna. Det saknas reservdelar och tåg måste skickas ut i trafik innan de är klara. Det kan fattas allt från belysning till fullvärdiga dragstänger, som behövs för att hålla ihop vagnarna.
– Vi har listor på fel som inte är direkt akuta, det kallas vilandelistor. De här listorna blir längre och längre, säger han Ove Kjellin.
Skyddsombuden försöker påvisa brister och säkerhetsproblem men möts många gånger av brist på förståelse och trakasserier av chefer, enligt Ove Kjellin. Flera har sagt upp sig från både arbetsplatsen och uppdraget för att de inte orkar med motståndet.
– Vi har ett tiotal ärenden hos Arbetsmiljöverket, säger han.
Ett stort problem för såväl förare som spärrvakter och reparatörer är att fel som rapporteras inte blir åtgärdade. Och att inte företagen anmäler tillbud till Arbetsmiljöverket eller Transportstyrelsen.
– Till slut känns det meningslöst att rapportera, säger Carolin Evander, klubbordförande för röda linjen.
Jan Melakoski, ordförande för spärrvakterna, säger att det finns ett indirekt motstånd från MTR mot att personalen ska rapportern fel och tillbud.
– Vi hinner inte göra det på arbetstid eftersom vi hela tiden måste finnas i spärren och vara i arbete. Då ska vi göra det på fritiden istället.
Seko anser att SL, som har ansvar för upphandlingen, måste se till att MTR och andra företag lever upp till sina löften om förbättringar. MTR:s arbete måste utvärderas. Dessutom behövs mer tid för underhåll och rutiner för arbetsmiljöarbetet.
Janne Rudén är ordförande för Seko. Han anser att grunden till problem är upphandlingsförfarandet.
– Upphandlarna handlar upp till lägsta pris. Man lappar och lagar för att spara pengar istället för att utföra förebyggande underhåll, säger han.
Ove Kjellin:
– När de nya vagnarna köptes in sa man att de var underhållsfria. Det säger allt.
Från MTR säger man i en kommentar att MTR och dotterbolaget TBT (som man deläger med det statliga norska järnvägsbolaget NSB) sätter säkerheten främst och att man arbetar för att säkerställa en trygg arbetsmiljö.