Säkerheten för banarbetare i fokus
Seko bjöd in till en heldag om säkerhet för spårarbetare med skyddsombud, arbetsgivare och Trafikverket på plats. – Nu hoppas vi att det här kan bli årligt återkommande, säger Ingvar Carlsson, arbetsmiljöansvarig på Seko väg och ban.
Under dagen avhandlades ämnen som kompetenskrav, nya säkerhetsregler vid arbete i spårmiljö och hur vi ska få ordning på drift och underhåll av järnvägen. Den senare punkten avhandlades av Anna Lundman, chef för Trafikverket underhåll. Hos henne kunde anas en viss självkritik.
– Vi måste bli tuffare mot entreprenörer som inte sköter sig. Då måste vi våga avbryta ett kontrakt, säger hon.
Trafikverket har kritiserats, bland annat av VTI, för att bara gå på lägsta pris i upphandlingarna. Och då hamnar ofta säkerheten i kläm. Men enligt Anna Lundman menar att den kritiken är lite förenklad.
– Man måste komma ihåg att det är lägsta pris av dem som uppfyller våra krav. Vi har uteslutit en anbudsgivare nyligen då vi ansåg att budet var för lågt. Men det har överklagats och anbudsgivaren fick rätt i första instans, så det är inte helt enkelt det här.
Hon ser positivt på att Seko bjudit in till en säkerhetsdag.
– Det är ett viktigt forum för mig. Dels får jag berätta om vad vi gör och så får jag många viktiga synpunkter från dem som faktiskt jobbar där ute och det gör det lättare för mig att göra mitt jobb.
Ingvar Carlsson, som själv jobbar på Trafikverket, tycker dock att priset väger för tungt i bedömningen av anbuden. Han påpekar också att han får synpunkter från privata entreprenörer som tycker att Trafikverket motarbetar dem att hålla högsta säkerhet.
– När de säger att det här vill vi göra får de svaret från Trafikverket att de inte behöver hålla en så hög nivå. De så kallade mjuka parametrarna värderas alldeles för lågt i förhållande till priset när anbuden bedöms.
Han tycker ändå att det finns en positiv trend, olyckorna minskar och Trafikverket har börjat ställa nya kompetenskrav och ska bli bättre på uppföljning.
– Det är bra, men fortfarande sker det olyckor. Och jag tror att många av dem beror just på att det inte finns rätt kompetens ute i spåret.
Han har redan börjat planera för nästa års säkerhetsdag.
– Då hoppas jag att till exempel Trafikverkets generaldirektör ska komma också. Då kan vi nog få upp intresset ännu mer för de här frågorna.