S lovar nya järnvägsmiljarder
Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar.
På en presskonferens idag presenterade Stefan Löfven satsningen som gäller planeringsperioden 2014 – 2025, se faktaruta.
Det handlar, enligt Löfven, om att tidigarelägga insatser som inte ryms i regeringens nationella transportplan för de närmaste tio åren. Pengarna får man via den vägslitageavgift som S vill införa och som omfattar även utländska åkare.
Löfven var mycket bestämd i sin uppfattning att en höghastighetsjärnväg ska byggas mellan Malmö Jönköping – Stockholm och Göteborg – Jönköping – Stockholm.
Byggstarten kommer dock att dröja till nästa planperiod eftersom en järnvägsutredning och ett antal miljöprövningar, med tillhörande överklaganden, först skall tröskas igenom.
Här vill socialdemokraterna satsa
Järnvägsutredning höghastighetsjärnväg Malmö/Lund - Stockholm- Göteborg.
Ny höghastighetsbana Malmö/Lund-Norra Skåne.
Järnvägsutredning dubbelspår Göteborg-Oslo (Öxnered-Halden).
Hamnbanan i Göteborgs hamn, sista etapp dubbelspår.
Fyrspår Stockholm-Uppsala (Skavstaby-Uppsala).
Ostkustbanan, dubbelspår ytterligare etapp.
Norrbotniabanan, ny järnväg etapp Umeå-Dåva.
Dubbelspår Hallsberg-Degerön (Hallsberg-Åsbro).
Sydostlänken, upprustning och ny järnväg Älmhult-Olofström-Karlshamn.