Problemen fortsätter för SL-kontrollanterna
Problemen fortsätter för de uppsagda biljettkontrollanterna. Securitas har skrivit ett felaktigt arbetsgivarintyg vilket gett problem med a-kassa och trygghetsförsäkring.
60 SL–kontrollanter fick sparken när arbetsgivaren Securitas förlorat uppdraget efter att de anställda slagit larm om fusk. Nu har ytterligare ett bakslag drabbat dem. När de ansökt om ersättning från a-kassan har de fått beskedet att de får vänta 45 arbetsdagar på ersättning.
– Securitas har skrivit ett arbetsgivarintyg där det står att vi var erbjudna omplaceringar från den 1 januari 2013. Eftersom vi tackat nej menar a-kassan att det är 45 dagars karens, säger Margarita Öhrn, en av de drabbade.
Men egentligen gällde omplaceringserbjudandet från 1 juni 2012.
– Jag kontaktade personalenheten och där höll man med om att det var fel, men de tänkte inte rätta till det. Det känns för djävligt att de skriver så fast de vet att det är fel, säger Margarita Öhrn.
När Sekotidningen kontaktar Securitas ger man ett annat besked.
– Om det har blivit fel och man vill ha ett intyg med korrekta datum så kan man kontakta oss så fixar vi det, säger Securitas kommunikationschef Peter Köhler.
Men när er tidigare medarbetare kontaktade er gav ni beskedet att det inte skulle rättas till?
– Det är ju fel i så fall. Vill man ha ett korrekt arbetsgivarbevis så fixar vi naturligtvis det.
Även a-kassan har efter utredning tagit tillbaka sitt ursprungliga beslut och ger de uppsagda kontrollanterna rätt.
– Det var ju positivt, men vi har fått vänta på pengar i över en månad på grund av Securitas, säger Margarita Öhrn.
Men även om a-kassan nu betalar ut pengar finns det fortfarande problem med det felaktiga arbetsgivarintyget. Blir man uppsagd på grund av arbetsbrist kan man nämligen få ut försäkringspengar från AFA.
– Det är minst 27 000 kronor, men de pengarna får vi inte om AFA anser att vi tackat nej till omplacering från 1 januari i år, säger Margarita Öhrn.