Otrygga anställningar högt upp på dagordningen för Sjöfolk
Storsjöavtalet och färjeavtalet ligger egentligen först i avtalsrörelsen. Avtalen löper ut den 29 februari, men parterna har en intention att förlänga (prolongera) avtalet till den sista maj.
– Vi håller på att diskutera det med arbetsgivarna och det ser ut som vi blir överens om det. För vår del är det viktigaste i så fall att det blir retroaktiva löneökningar som gäller från den 29 februari, säger Mats Ekeklint, ombudsman på Seko med ansvar för sjöfarten.
Anledningen är att framförallt arbetsgivarna inte vill föregå de stora avtalen som löper ut den sista mars.
Seko höll avtalskonferens för sjöavtalen i november och då handlade det bland annat om att man vill bättra på skrivningarna vad gäller visstidsanställningar, permissioner, resor och övernattningar. Man diskuterade även hur man i avtalsrörelsen kan stärka upp avtalspensionen.
– Vi vill ju så klart ha högre löner, men sedan är det mycket viktigt att rätta till problemen med otrygga anställningar, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.
När det gäller storsjöfarten är inte problemen med otrygga anställningar så stort, men däremot på färjorna.
– Det är mycket säsongsanställningar, vikariat och visstidsanställningar. Färjebranschen är ju väldigt säsongsbetonad, men sedan är det höga toppar vissa dagar i veckan. Men vår målsättning är att så många som möjligt ska ha tillsvidareanställningar på heltid, säger Kenny Reinhold.
Sjöfolk
Antal medlemmar: 5000
Avtal: Storsjöavtalet, skärgårdsavtalet, färjeavtalet
Yrkeskategorier: Matros, motorman, kocksteward, servitör, ekonomibiträden med flera