Osäkert för sjömännen i skärgården
Uppsägning hotar omkring 200 sjömän i Stockholms skärgård. Anledningen är att den landstingsdrivna skärgårdstrafiken är under upphandling.
Waxholmsbolaget, Stockholms landstings bolag för sjötrafik, håller på att upphandla drift och bemanning av skärgårdstrafiken. Och nu börjar redarna få frossa. Befälen, som ofta har ett års uppsägningstid, har redan varslats om uppsägning.
I oktober när det är ett halvår kvar till entreprenörsbytet, väntar eventuellt varsel av närmare 200 besättningsmän.
Men facken menar att det är fel. Sjöbefälsföreningen stämmer arbetsgivarna i arbetsdomstolen och menar att man inte kan säga upp ”för säkerhets skull”.
Seko är av samma åsikt och hävdar att det handlar om verksamhetsövergång.
– Det är samma fartyg, samma rutter och samma kunder det handlar om. Då är det en solklar verksamhetsövergång och då ska de anställda följa med, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.
Göran Ahlqvist, vd för Blidösundsbolaget som är ett av de största rederierna i skärgården, håller egentligen med.
– Min åsikt är ett det sannolikt handlar om verksamhetsövergång. Men den som vinner kan vara av en annan åsikt och då äger inte vi frågan längre.
Han tror emellertid inte att besättningen behöver oroa sig.
– Om det är en seriös redare som tar över är jag övertygad om att vi kan komma överens om att det ska vara verksamhetsövergång. Jag vill framhålla att vi lägger all vår energi på att trygga anställningarna för vår personal.
En av dem som riskerar att varslas om uppsägning i höst är Magnus Adolfsson. Han är matros på Waxholmsbolagets fartyg Skärgården. Arbetsgivaren heter Stockholms sjötrafik, den största redaren i Stockholms skärgård. Han hoppas på förnyat förtroende i den pågående upphandlingen.
– Jag är jättenöjd med dem, det är en bra arbetsgivare. Och så är vi ett väldigt bra gäng ombord så det vore synd att paja det.
Det är framför allt osäkerheten inför framtiden som oroar honom.
– Jag har barn och vi har precis köpt hus för en massa pengar så jag är lite orolig eftersom ingen vet vad som händer. Vi vet inte om vi får följa med om någon annan vinner upphandlingen. Och även om vi får det så vet vi inte vad det blir för villkor, säger Magnus Adolfsson.