För ett år sedan stod det klart att Arriva fick fortsatt förtroende att köra Pågatågen i Skåne. Men det var inte Arriva Tåg som kört under nuvarande avtalsperiod, utan Arriva Sverige som vann upphandlingen.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Nyhet

Eftersom det är ett annat bolag pågår nu inrangeringsförhandlingar mellan fack och arbetsgivare, där villkoren för personalövergången ska slås fast.

Ny tjänst med sänkt lön

I samband med det har Arriva lagt fram ett man vill ta bort säkerhetstjänsten för de flesta tågvärdarna. Det skulle innebära att lokföraren själv måste ansvara för säkerheten vid avgångar och evakuering.

Företaget vill istället för tågvärd införa en ny tjänst, kallad kundvärd med sänkta löner. Istället för dagens tarifflöner, på mellan 24 000 och 30 000 kronor i månaden, vill man ha individuella löner med en start på drygt 18 000 kronor i månaden, spårtrafikavtalets lägstalön.

– Det vi fått från arbetsgivaren är en kalldusch för oss. Tidigare har de sagt att ingen kommer påverkas av att det är ett annat bolag, utan att det är bara är en ren formsak att gå över till det nya bolaget, säger Lars-Åke Persson, klubbordförande på Pågatågen.

Att det var Arriva Sverige, och inte Arriva Tåg, som budade på trafiken i den nya upphandlingen ser han inte som en tillfällighet.

– Det är ganska självklart att det var för att de skulle kunna göra så här som det var ett annat bolag.

Behåller sin lön

Enligt Christer Eklund, kommunikationschef på Arriva, kommer ingen med befintlig anställning att få sänkt lön, även om de blir tågvärdar utan säkerhetstjänst.

– Alla som idag är anställda kommer behålla sin lön, även efter att det centrala kollektivavtalet gått ut år 2020.

Det är alltså bara nyanställda som kommer gå in som kundvärdar med lägre lön. Just nu pågår rekrytering inför kontraktstarten i december.

Inte något svar

Sedan är det frågan om de som idag är timanställda.

– De går på fyramånaders kontrakt. Vad händer när de ska förnya kontraktet, blir de då kundvärdar med lägre lön, frågar sig Lars-Åke Persson.

Och där har Christer Eklund inte något svar.

– Det är en pågående diskussion och den tar vi vid förhandlingsbordet.

Var det för att kunna ändra befattning som det var ett annat Arriva-bolag som budade i upphandlingen?

– Det fanns finansiella krav i upphandlingen som Arriva tåg inte kunde uppfylla, därför var det Arriva Sverige som lade budet.

Vad är syftet med förändringen.

– Vi satsar jättemycket på Pågatågen, med nya tekniska system och så vidare. Och så klart kommer vi att på längre sikt kunna spara pengar på det här, så vi kan satsa ännu mer, säger Christer Eklund.

Enligt honom kommer cirka 250 tågvärdar påverkas av förändringen, av dessa är det bara tio procent som kommer behålla sin säkerhetstjänst.