Nya förhandlingar med TT-Line
Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal.
Som Sekotidningen tidigare skrivit har rederiet TT-Line bytt rutt på sin färja Nils Dacke, från Sverige-Tyskland till Sverige-Polen. Samtidigt passade rederiet på att sparka den svenska besättningen och flagga om fartyget till polsk flagg.
Seko sjöfolk motsatte sig uppsägningarna.
– Det är inte fråga om arbetsbrist. Arbetet finns kvar och man kan inte byta besättning bara för att man går till en annan EU-hamn, säger Jonas Forslind, avdelningssekreterare på Seko sjöfolk.
Efter att såväl lokala som centrala förhandlingar avslutats i oenighet tog Seko ärendet till Arbetsdomstolen. Men nu har parterna alltså bokat in nya förhandlingar för att se om det går att komma fram till en lösning.
– Det var TT-Line som kontaktade oss och ville prata. Vi såg då att det kunde finnas anledning att förhandla på nytt, säger Mats Ekeklint, ombudsman på Seko.
Han ser att det kan finnas hopp om en förhandlingslösning, men att det är för tidigt att uttala sig om hur den skulle kunna se ut.
– Om vi hade sett det som hopplöst hade vi ju inte bokat in förhandlingarna. Det bästa vore ju om de tog tillbaka alla uppsägningar, då skulle ju tvisten vara löst.
Jonas Forslind ser också positivt på de nya förhandlingarna.
– Jag vet inte om det är för att vi stämt dem eller att det har uppmärksammats så mycket i media, men det är det är absolut en öppning. Tidigare har de ju inte velat förhandla alls.
Sofia Liljekrantz var en av dem som blev av med jobbet i samband med utflaggningen. Hon jobbade på systerfartyget Peter Pan, men hennes nio år ombord räckte inte för fortsatt arbete. Med uppsägningarna började en flyttkarusell där de med kortast anställningstid på rederiets tre svenska fartyg fick sluta.
– Jag hörde att de börjat prata igen. Men jag vet inte om jag skulle vilja ha jobbet tillbaka. Dels har jag pajat ryggen på jobbet så det är svårt fysiskt. Dessutom ser jag ganska mörkt på TT-Lines framtid.
Hon ser det här som spiken i kistan för hennes liv till sjöss.
– Ända sedan jag började för nio år sedan har det varit omorganisationer varje höst. Och nu börjar man med utflaggning. Det finns inte ord för hur horribelt det är, säger Sofia Liljekrantz.
Nu söker hon jobb i land, men kommer ändå sakna tiden ombord.
– Det är väldigt sorgligt. Det är en epok som går i graven. Jag har trivts väldigt bra om ombord men nu känner jag att det är dags att göra något annat.
Sekotidningen har sökt TT-Line för en kommentar.