MTR lovar mer personal till samma kostnad
Mer personal och större punktlighet är några av de löften som MTR gett SL.
Samtidigt ligger anbudet lägre än den kostnad SL själva beräknade för 2010.
– Det är oroväckande att SL valt ett anbud med en lägre kostnad än man själva räknat med. Vi vill inte arbeta i företag med dåliga resultat, säger Lasse Eriksson, ombudsman på Seko Stockholm i en kommentar till upphandlingen av tunnelbanan.
Seko hoppas att MTR kan vara positivt för den långsiktiga utvecklingen av kollektivtrafiken, men Lasse Eriksson hade önskat att operatören fick ett ännu större ansvarsområde.
– Det skulle underlätta om vi hade en motpart även när det gäller till exempel infrastrukturen, säger han.
Hur det kan vara möjligt att anställa fler till samma kostnad förklarar SL:s vd Ingemar Ziegler med att ökad punktlighet ger fler resenärer och därmed ökade intäkter. Tanken är att MTR ska få provision på sålda biljetter.
– Vi tror på en sådan god spiral, säger Ingemar Ziegler.
Den nya personal som ska anställas ska framförallt ge service på stationerna. MTR har ansökt om att få ta namnet Tunnelbaneservice.