Green Cargos planer att minska personalen, göra sig av med lok och effektivisera verksamheten har varit kända sedan i höstas. I dag har företaget presenterat hur det ska ske.

Totalt sett vill Green Cargo minska med cirka 500 anställda, man vill bättre utnyttja lok och vagnar och inte minst centralisera mycket av sin verksamhet till Hallsberg. Där ska kundservice, planering och driftledning hamna.

Nästa vecka inleds verksamhetsförhandlingar med de fackliga organisationer där siffror och förslag närmare ska granskas och eventuella alternativa lösningar diskuteras.

Enligt Håkan Ederwall, ordförande för Seko på Green Cargo lär de förhandlingarna ta några veckor. Nästa steg är las-förhandlingar om uppsägningar. Enligt företaget ska huvuddelen av övertaligheten träda i kraft 2015.

Håkan Ederwall säger att Green Cargo inte presenterat några förslag på pensionslösningar för de äldre. Synd, tycker han eftersom det skulle ha gett de yngre chansen att bli kvar på jobbet.

Han konstaterar också att Green Cargo har problem och att något måste göras. Om detta ”något” är detsamma som Green Cargos förslag diskuteras under verksamhetsförhandlingarna.

Vissa av problemen är politiska och utanför Green Cargos kontroll, det handlar bland annat om konkurrensen med lastbilstrafiken och höjningen av banavgifterna som slagit hårt mot godstransporter på järnväg.

Håkan Erdewall är själv fundersam om det är vettigt att centralisera så mycket av verksamheten till Hallsberg. Han frågar sig också om det kommer att bli tillräckligt många kvar för att köra tågen.

Störst blir övertaligheten i Malmö med 117 personer, i Göteborg med70 personer och i Borlänge med 68 personer. ( En lista med alla orter finns här: http://www.greencargo.com/sv/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden-/Plan-for-lonsamhet-med-effektivare-trafik-och-personalminskningar-/

Med neddragningarna och förändringarna i verksamheten hoppas Green Cargo kunna lyfta resultatet med 400 miljoner kronor. Förlusten för 2013 var 382 miljoner kronor.