Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg varnar för att myndigheten ligger mycket nära sin kapacitetsgräns. Detta eftersom arbetsmiljön har försämrats och allt fler anställda säger upp sig.

Detta flaggade han för i ett internt brev till avdelningschefer i veckan.

Mikael Listh, ordförande för Seko på Arbetsförmedlingen, bekräftar bilden:

– Vi har ett kaosartat läge, en enorm arbetsbelastning och tryck på organisationen, säger han.

Vi har inte haft möjlighet att göra någon kompetensinventering för att ha rätt person på rätt plats. Det har snarare handlat om att räkna huvuden för att ha en grundbemanning

Mikael Listh, ordförande för Seko på Arbetsförmedlingen.

Listan över problem på Arbetsförmedlingen kan göras lång. Men ett av de större bekymren just nu är att myndigheten inte klarar av sitt uppdrag med den personalresurs som finns i dag, enligt Mikael Listh.

– Vi har inte kompetens att jobba rättssäkert, effektivt och tillräckligt snabbt med beslutsfattande. Det här drabbar våra kunder; arbetssökande och arbetsgivare, som inte får den service som de förväntar sig. Kö- och handläggningstiderna har blivit längre, vilket ökar stressen.

Trots läget har sjukfrånvaron inte skjutit i höjden. ”Jag är inte säker på att alla som är på jobbet är friska. Det handlar mer om att man vill öka sina chanser att få stanna kvar, säger Mikael Listh, ordförande för Seko på Arbetsförmedlingen.

”Medarbetare gråter”

Det finns 11 500 anställda, men bara 9 000 jobbar, förklarar Mikael Listh. Detta beror på att många av de 1 600, som sades upp tidigare i år, har som statligt anställda rätt att ta ledigt för att få stöd i jobbsökandet av Trygghetsstiftelsen.

Fakta: Förändringar på AF

  • I december 2018 röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budgetförslag igenom i riksdagen, som innebar en minskad budget till Arbetsförmedlingen.
  • I januari slöts januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna om att reformera Arbetsförmedlingen och låta externa aktörer ta över coachningen av arbetssökande.
  • I mars kom beskedet att 130 av 242 förmedlingskontor ska stängas ner och 4 500 anställda varslas om uppsägning.
  • I slutet av maj stod det klart att runt 1 600 anställda sagts upp. Antalet blev inte så många som 4 500 på grund av hög personalomsättning och omplaceringar.

Även omorganisationen som trädde i kraft 1 juli – som innebar nya verksamhetsområden och en ny regionindelning – har lett till att personal får hantera arbetsuppgifter som de inte klarar av.

– Vi har inte haft möjlighet att göra någon kompetensinventering för att ha rätt person på rätt plats. Det har snarare handlat om att räkna huvuden för att ha en grundbemanning. Vi har medarbetare som gråter för att de inte har kompetens att utföra sitt jobb.

”Gör sitt yttersta”

Arbetsförmedlingens nya digitala tjänster: självservice och personligt distansmöte via chatt, telefon eller video, har orsakat långa handläggningstider. Detta eftersom många beslut fortfarande måste fattas på Arbetsförmedlingens lokala kontor, trots att det alltså går att ha ett personligt distansmöte.

– Alla försöker göra sitt yttersta, men kapacitetsmässigt kan vi inte fatta tillräckligt många beslut. Antalet arbetssökande är samtidigt i samma nivåer som förut. Nu är det bara färre anställda att ta hand om dem.

Efter Mikael Sjöbergs interna brev till avdelningscheferna gick Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni ut med att hon vill bromsa omgörningen av Arbetsförmedlingen. Något som statsminister Stefan Löfven inte vill:

– Det är en ganska komplex reformering, men vi menar att vi klarar att göra det här på ett bra sätt, sa han på en pressträff med arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) i tisdags, rapporterar TT.