Järnvägar slaktas i Italien
2,6 miljarder svenska kronor sparas in på den italienska järnvägen det närmaste året. Enligt facken innebär det i praktiken att flera linjer läggs ner.
Den italienska samlingsregeringen har beslutat att avskaffa en stor del av fastighetsskatten. För att finansiera detta sparas det bland 300 miljoner euro, drygt 2,6 miljarder svenska kronor, på underhållet för järnvägarna.
– Detta för med sig att ännu fler järnvägslinjer kommer att läggas ner och banorna blir övergivna, konstaterar Andrea Pelle som är en av facket Or.S.A:s vice ordförande.
– Bara i den rika regionen Piemonte i sydvästra Italien har tio linjer lagts ner de senaste åren, och fler är hotade. I södra Italien är situationen ännu mer dramatisk, berättar han.
Nedskärningen på järnvägen är den i särklass största bland besparingarna. Både facken och konsumentorganisationerna är överens om att detta är helt i linje med de politiska besluten de senaste åren, där järnvägsunderhållet hela tiden skurits ner för att spara pengar åt staten.
Två konsumentorganisationer har anmält nedskärningsbeslutet till statsåklagaren, eftersom de anser att passagerarna får betala ett alltför högt pris för besparingarna. De hävdar också att det är pendeltrafiken som kommer att få ta den största smällen. Facken har ännu inte meddelat om de tänker organisera protester.
– Situationen är svår, eftersom det ser så mörkt ut på många fronter här i Italien. Vi har därför inte planerat några strejker, men har redan skickat ett brev till regeringen och försöker få media att tala om detta, säger Andrea Pelle.
Enligt Or.S.A. är hälften av Italiens 1950 mil järnväg i riskzonen för nedläggning.