Ingen har koll på riskerna vid spårarbete
Det går inte att säga om antalet olyckor och tillbud vid spårarbete ökat eller minskat. Det saknas tillförlitlig statistik över vilka arbeten som utförs och om något hänt i samband med arbetet.
Det är bland annat brister i Trafikverkets rapportsystem som gör det omöjligt att få en bild av risker och säkerhet i spårmiljön.
Det skriver Statens haverikommission i en temarapport om säkerhet vid arbete i spårmiljö som presenteras i dag.
Utredningen inleddes 2012 efter att flera stora olyckor inträffat. Tanken var att försöka ta reda på vad som hänt, varför och om det behövs säkerhetshöjande åtgärder.
Haverikommissionen har granskat 91 händelser under 2012 som de dåvarande tre största utförarna Infranord, Strukton och Balfour Beatty rapporterat. Sedan dess har Strukton gått samman med Balfour Beatty.
Slutsatsen av utredningen är att ingen, varken ansvariga myndigheter eller inblandade företag, har kontroll över vad som sker ute i spåren.
Flertalet arbeten sker utan förplanering, vilket ska vara det normala vid underhållsarbete enligt de föreskrifter som styr verksamheten. Det som ska vara undantaget, direktplanering på plats i samband med att arbetet utförs, är istället det normala. Dessutom saknas ofta dokumentation över riskbedömning och åtgärder.
Utredningen visar att arbeten som förplaneras och riskbedöms enligt reglerna minskar risken för olyckor och tillbud.
En viktig förutsättning för att olycksrisken ska minska är också att alla inblandade har bra information om hur det ser ut på den plats där arbetet utförs. Enligt Haverikommission finns stora brister i överföringen av information.
Roger Sturk är arbetsmiljöansvarig för Seko inom Infranord. Han har ännu inte tagit del av Haverikommissionens rapport, men han säger att säkerheten har förbättrats sedan 2012.
-Alla har ryckts upp sig, säger han. De som arbetar ute i spåret, chefer och underentreprenörer har förbättrat sitt säkerhetstänk. Dessutom kommer vi inte ut i spåren längre om arbetet inte är förplanerat, med undantag för akuta fel. Det beror på att Trafikverket skärpt sina krav, säger Roger Sturk.
Haverikommissionen är dock inte nöjd med hur ansvariga myndigheter, Trafikverket, Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket, följer upp och utövar kontroll över järnvägsunderhållsarbetet.
Det har skett vissa förbättringar men Haverikommssionen vill se mer. Bland annat föreslår utredarna att Transportstyrelsen ger Trafikverket i uppdrag att säkerställa att entreprenörer har den lokalkännedom som krävs. Transportstyrelsen bör också verka för att det blir en gemensam databas för olycksrapportering. De system som finns i dag fungerar inte.
Även Arbetsmiljöverket uppmanas att i samarbete med Transportstyrelsen utöka antalet löpande inspektioner av spårarbete. I dag är Arbetsmiljöverket nästan uteslutande ute på besök när tillbud och olyckor inträffat. Det tycker inte Haverikommissionen är tillräckligt.