Han kämpar för könsneutrala SJ-uniformer
Uniformsreglerna för SJ-personal är otidsenliga när det gäller könsidentitet. Elias Cataño på Seko SJ tycker att var och en själv ska få definiera vem hen är och välja uniform efter det. Som det är nu bestäms könsidentiteten av SJ.
Elias Cataño, ordförande för Seko Sektion Åkande i Stockholm, har gått med SJ i Prideparaden de senaste två åren, iklädd kjol och strumpbyxor och lågskor. Det ska ses som en uppmaning till företaget att våga ligga steget före och göra uniformen könsneutral.
-SJ deltar i Pride sedan två år tillbaka och det betyder att de delar HBTQ-rörelsens värdegrund och borde ta chansen att vara radikala, säger han.
Ålderdomligt
I år hade Elias även skylt där det stod: Rätten att definiera sig själv.
-Det är lite ålderdomligt att det är företaget som genom sina uniformsregler ska ange att något är strikt manligt eller strikt kvinnligt. SJ har en del kvar att leva upp till. I sommar har SJ gjort en liten ansats för att lätta upp de strikta reglerna för uniformen när man tillät shorts. Nu är det dags för nästa steg.
SJ:s HR-direktör Peter Blomqvist håller med om att uniformen behöver vara mer flexibel och säger att koncernledningen ska ta ett helhetsgrepp över reglerna under hösten. SJ ska se över vilka plagg som ska finnas och hur det de ska kunna kombineras. Ett arbete som personalens representanter bjuds in till.
-Samhället förändras, vilket vi måste ta hänsyn till och det gångna sommaren har lett till att vi tvingats revidera en del regler, som shortsen, säger han.
Särskilt aktuellt i år
Elias Cataño tycker att uniformsfrågan är särskilt aktuellt i år eftersom det förbereds en lagändring som ger individen rätt att själv definiera sin tillhörighet. Och en förändring skulle ligga i linje med den reklamfilm som företaget hade för ett par år sedan, där en person byter utseende under tågresan, från manligt till kvinnligt. Texten var: vem du än är, vart du än ska.
-Det borde gälla lika för personalen, säger Elias.
På frågan om SJ är beredda att gå ifrån den könskodaden klädseln, svarar Peter Blomqvist att alla aspekter ska ses över. Samtidigt som kunderna, resenärerna, ska känna sig bekväma.