Företaget som går mot strömmen
Sett till de 120.000 som lämnat LO-förbunden 2007 kanske 16 medlemmar verkar lite, men de är beviset på att det går att rekrytera nya medlemmar.
Men hur gör man då?
– Det viktiga är att vara engagerad och ta sig tid att gå runt på golvet och prata med dem som jobbar här, förklarar Birgitta Naapanki som både är kontakt-_och skyddsombud.
Det verkar vara Birgittas engagemang och tålamod som är nyckeln till den lyckade medlemsvärvningen på Comhem. Hon pratar med folk, låter dem mogna lite, så pratar hon lite mer och sedan kommer hon med intresseanmälan.
Det hela började med att Birgitta Naapanki var missnöjd med att inte själv kunna välja när hon ville ha semester. Hon var då med i Sif (numera Unionen) och låg på sin fackliga företrädare, men ingenting hände. En dag kom Seko på besök och informerade om att man också hade kollektivavtal med arbetsgivaren.
– Innan det visste jag inte att Seko fanns här, men eftersom Sif inte gjorde något bytte jag.
När hon nu tog upp problemet med de så kallade blocksemestrarna gick frågan vidare till Sekos företagsfack på Comhem.
– Två dagar senare var blocksemestrarna borta, då kände jag att jag valt rätt.
Framgångarna ledde till att fler valde att ansluta sig. En av dem var Anna Karlström, som också är kontaktombud.
– När Seko fick igenom det så snabbt kände jag att här händer det någonting, så jag bytte jag också.
Strategin för att bli ännu fler medlemmar är enkel, men kräver både tid och engagemang. Tiden får Birgitta Naapanki. Närmaste chefen är mycket förstående.
– Han har till och med förbjudit mig att sköta det fackliga på min fritid. Det ska jag göra på jobbet.
Numera har Seko kvartalsvisa frukostmöten dit de anställda kan komma med frågor och funderingar, och kontaktombuden är med på utbildningen av nyanställda och informerar om facket.
– Men sedan gäller det att följa upp: gå ut och prata med dem och fånga upp deras frågor. Men också att förklara själva idén med fackföreningsrörelsen och den nytta de har av att vara med, säger Birgitta.