Flyget klarade vintern
Förklaringen är en sammanhållen verksamhet, goda rutiner och välutbildad personal, anser Arlandas fälthållningschef Ingemar Österlind.
– Vi har inte outsourcat och kan styra resurserna dit de behövs. Inför vintern anställer vi alltid folk så att vi kan klara det mest extrema, säger han.
Att flygplatserna bolagiserats från 1 april oroar inte. Varken Agne Lindbom, Sekos ordförande på Arlanda, eller Ingemar Österlind tror att nästa steg är konkurrensutsättning.
Per Kvick, samordnare för upphandlingen av underhåll och snöröjning på Trafikverket tror inte att problemen blivit mindre med underhållet i egen regi.
– Det snöade mer än normalt i år och vår beredskapsplan fungerade inte i det läget.
Även SJ:s depåchef Tomas Wintzell är tveksam till att felet ligger i konkurrensutsättningen. Samtidigt medger han att det är svårt att samordna alla inblandade aktörer.
– Ett tecken på det är att bangårdar och depåer inte blev tillräckligt snöröjda.
En annan förklaring till snökaoset är att Trafikverket och trafikbolagen i sin planering utgår från ”normala” vintrar. Så ser också ersättningsmodellerna ut för Trafikverkets entreprenörer: fast pris i norr, efter behov i mellersta landet och per snöfall i söder.
SJ utgår från att tågen ska bli av med isen i Malmö.
– Vi brukar kunna tina tågen i Skåne. Men i år var det minusgrader även där, säger Tomas Wintzell.
Samtidigt har inte depåernas avisningsanläggningar tillräcklig kapacitet att klara en riktigt snörik vinter.
– Vi letar nu efter bra metoder för avisning. Frågan har varit eftersatt, säger han.
Jernhusen, som äger depåerna, uppger att trafikbolagen sagt nej till erbjudanden om att uppgradera avisningsutrustningen.
– Vi har inte fått några konkreta erbjudanden och vi vet inte vilken metod som är bäst, säger Tomas Wintzell.
Professor Stefan Östlund, tågteknikforskare vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, tror att det brustit i organisationen.
Järnvägens olika aktörer måste börja öva inför katastrofsituationer. I år blev det allt för mycket ad hoc-lösningar, säger han.
Det håller Tomas Wintzell med om.
– Vi måste planera för vintern, reducera trafiken i god tid. Kanske glesa ut trafiken på vintern.
Regeringen har tillsatt en utredning av vinterns störningar. Utredare är landshövding Per Unckel och han ska vara klar den 15 oktober 2010.