Fler tågbolag väljer att förbjuda spelreklam
Den allt mer aggressiva spelreklamen har fått flera trafikhuvudmän och tågbolag att förbjuda spelannonser på bussar och tåg. I vintras införde Västtrafik ett förbud, nyligen sa MTR Express nej. Samtidigt håller SL och Jernhusen fast vid att tillåta reklamen.
MTR Express gick nyligen ut och anslöt sig till tidningen Offsides nej till spelreklam.
MTR pekar på att spelberoendet ökar lavinartat med stora negativa konsekvenser för folkhälsan. Och att företagen inte vill bidra till att fler hamnar i spelmissbruk. Studier visar att två procent av den svenska befolkningen har spelproblem, och varje år tillkommer omkring 100 000 problemspelare.
Västtrafik säger nej
När Västtrafik beslutade om ett förbud i vintras var det med liknande argument.
–Det finns ett växande problem med att människor blir beroende av spel. Det ska inte kollektivtrafiken vara en del av, säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik.
Transdev har beslutat om förbud på flygbussarna. Och har ingen reklam alls på Snälltåget, som är företagets kommersiella tågtrafik.
Inte heller Skånetrafiken tillåter spelreklam på sina ”infotainmentskärmar”. Orsaken uppges främst vara att de som reser med buss och tåg kan tro att det är Skånetrafiken som är avsändare. Region Skåne, som är huvudman, vill inte framstå som försäljare av alkohol, tobak eller spel.
Norrtåg säger ja
SJ har ett gammalt beslut om förbud mot spel och har inga planer på att ändra det.
Norrtåg som handlar upp trafik i de fyra nordligaste länen, har inget förbud mot spelreklam, men andra riktlinjer som begränsar reklamutbudet.
–Reklampolicyn säger nej annonser som strider mot god marknadsföring, säger Joakim Berg, presskommunikatör Norrtåg.
Skulle det plötsligt dyka upp spelreklam tror han att det skulle bli debatt.
–Såvitt jag vet har det inte varit aktuellt.
SL vill inte förbjuda
Trots trenden med förbud finns det företag och trafikförvaltningar som fortfarande säger ja till spelreklam i kollektivtrafiken. Dit hör statliga Jernhusen som äger stationshus runt om i landet. Jernhusen har begränsningar i tid och omfattning, men det kan ändras, uppger företaget för Sekotidningen.
En annan aktör som säger ja till spelreklam i kollektivtrafiken är SL i Region Stockholm. Det finns ingen anledning att föregå den översyn som regeringen utlovat, menar det ansvariga trafikregionrådet Kristoffer Tamsons.
–Vårt arbete med reklam i kollektivtrafiken är långsiktigt och välfungerande, men utgår i mycket från regelverk baserade på lagstiftningen. Därför ser vi det som klokt att följa vad som nu sker i frågan nationellt, skriver Kristoffer Tamsons, ordförande för SL, i ett mejl till Sekotidningen.
Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Region Stockholm vill gärna ha ett förbud för spelreklam. Jens Sjöström är oppositionsregionråd för s och mycket kritisk till att den blågröna ledningen tillåter spelreklam.
–Jag är förbluffad över att M-ledningen inte tar mer allvarligt på det här. I vår region har mellan 40 000 och 50 000 personer spelproblem och de ska inte behöva ta del av den allt mer aggressiva spelreklamen som finns i kollektivtrafiken, säger han.
Att ändra SL:s policy är hur enkelt som helst, menar Jens Sjöström.
–Det är bara att lägga till en punkt i den policy som redan finns. Det är ett beslut som vi i trafiknämnden kan ta själva. Vi behöver inte vänta på lagstiftning.
Anställda störs
Flera anställda i Stockholms tunnelbana säger till Sekotidningen att de brukar reagera på viss typ av reklam och de har lagt märke till att spelreklamen ökat. Det ger intäkter, men det är bättre med annat innehåll, säger en kundservicevärd, som ser reklam hela arbetsdagen.
Ett annat bolag som valt att tillåta spelreklam är Jernhusen, som äger stationshus runt om i landet.
–Vi följer utvecklingen och kommer att utvärdera vår riktlinje till hösten om det är något som behöver justeras. Vi tar hänsyn till att vi har lokaler där människor vistas utan att kunna välja bort reklamen. Därför har vi höga krav på måttfullhet och begränsade inlägg, säger Cecilia Granath, chef för företagskommunikation.
Sedan den nya spellagen trädde i kraft 1 januari i år har reklam för olika typer av spel ökat kraftigt. Lagen reglerar spelmarknaden och ställer krav på licens. Såväl utländska som svenska bolag omfattas av licensen och med den kommer ett krav på att marknadsföringen ska vara måttfull. Så har det dock inte blivit, anser kritiker, som menar att reklamen tvärtom blivit mer aggressiv.
Regeringen utreder förbud
Konsumentombudsmannen har anmält ett spelbolag till patent- och marknadsdomstolen. Regeringen har gett spelmarknadsutredningen utökade direktiv om att utreda ett eventuellt spelrekklamsförbud. Branschens självsanering räcker inte, enligt civilminister Ardalan Shekarabi.