Finsk järnväg krymper
Den finländska järnvägen, VR, inleder sina mest omfattande MBL-förhandlingar någonsin.
Av totalt 2 800 anställda inom persontrafiken, underhållet och restaurangverksamheten riskerar 570 att mista jobbet.
– Det här måste skötas så att man helt säkert för varje anställd går igenom alla möjliga alternativ till en uppsägning, säger banarbetarnas fackliga ordförande Vesa Mauriala.
På senare tid har lågprisbussbolag blivit en allt vanligare företeelse i Finland. Det är en viktig orsak till att den finländska järnvägen, VR, andra kvartalet i år kunde notera en minskning av passagerarantalet med sex procent mot samma period i fjol.
– På många turer är passagerarantalet färre än 20 procent av kapaciteten, säger VD Mikael Aro till tidningen Hufvudstadsbladet.
Nu lägger VR ett sparpaket om 50 miljoner euro, eller motsvarande nästan en halv miljard svenska kronor. Samtidigt sänker man biljettpriserna för att kunna konkurrera med lågprisbussbolagen.
MBL-förhandlingarna inleds den 15 september och berör 2 800 anställda, av vilka 570 löper risk att förlora jobbet.
– Det här är företagets mest omfattande MBL-förhandlingar genom hela dess historia och de mänskliga konsekvenserna är stora mätt med hela landets mått, påpekar banarbetarnas ordförande Vesa Mauriala.
Politiska beslut ligger också bakom de drastiska kraven på nedskärningar. Det finländska kommunikationsdepartementet köper trafik från VR på olönsamma rutter utanför Helsingfors med omnejd.
Nuvarande summan för detta, 40 miljoner euro, väntas nästa år reduceras med 12, 3 miljoner euro.
– Departementet måste snarast göra en omvärdering, för klockan klämtar, påpekar lokförarnas fackliga ordförande Risto Elonen.
Från fackligt håll vädjar man också direkt till de ansvariga för statens ägande, det vill säga statsminister Juha Sipilä (c), kommunikationsminister Anne Berner (c) samt finansminister Alexander Stubb (m), om att de på nytt ska se över finansieringen av den här upphandlade trafiken.