Fiffelflagg i Arbetsdomstolen
En tvist mellan Seko och Transport å ena sidan och det norska rederiet Fonnship ska nu få sin lösning i arbetsdomstolen. Förlorar facket kan det öppna upp för låglönebesättningar inom EU.
Domen kan få konsekvenser för arbetet inom Internationella transportarbetarfederationen (ITF) mot ”fiffelflaggade” fartyg, skriver tidningen Transportarbetaren.
Förhandlingen i AD inleds idag, måndag, och handlar om en tvist som går 14 år tillbaka. När den Panama-flaggade båten Sava Star lossade virke i Umeå satte Transport fartyget i blockad i enlighet med den internationella kampanj mot ”fiffelflaggade” fartyg som bedrivs av ITF, där Transport och Seko ingår. Först när bolaget bakom Sava Star tecknade kollektivavtal för besättningen fick fartyget lämna hamnen.
Rederiet, Fonnship A/S, stämde sedan Transport till AD. Företaget hävdade att kollektivavtalet inte var giltigt och att stridsåtgärderna var olagliga.
2003 var det Sekos tur att blockera Sava Star, denna gång i Köpings hamn, och tvinga fram ett avtal. Även Seko drogs då med i stämningen i AD.
En av tvistefrågorna är huruvida EU/EES regler om fri rörlighet kan appliceras på fallet med Sava Star, eftersom ägaren var norsk, trots att fartyget var Panama-flaggat, skriver Transportarbetaren.
– Förlorar vi betyder det att man öppnar upp för att använda bekvämlighetsflaggade fartyg med låglönebesättningar även inom EU, säger Stellan Gärde, som företräder Transport och Seko genom LO-TCO rättsskydd, till Transportarbetaren.
AD begärde ett förhandsutlåtande från EU-domstolen. När det kom i våras var det en besvikelse för facket. Fri rörlighet gäller även sjöfarten och att fartyget var flaggat i Panama har därmed ingen betydelse.