Finansminister Magdalena Andersson (S) har meddelat att det finns en risk för att införandet av den så kallade tonnageskatten försenas då EU-kommissionen ifrågasätter om förslaget går att förena med EU-reglerna. Tanken var att riksdagen skulle fatta beslut före midsommar för att det nya systemet för beskattning skulle kunna införas den 20 juli och börja tillämpas från årsskiftet. Nu kan det inte tas något riksdagsbeslut förrän tidigast i september, eftersom riksdagen är stängd under sommaren.

– Det är väldigt märkligt att kommissionen har sådana problem med saker som redan finns i andra länders tonnageskattesystem, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.

Han tror ändå att den svenska tonnageskatten kommer att införas i tid, så att de redare som vill ska kunna köra på från den 1 januari 2017 som det var tänkt.

– Beskedet från regeringen är att man tar bort kravet på att ansökan ska vara inne minst sex månader i förväg. Och de tror att allt kommer vara klart innan årsskiftet.

I början av juli åker han och representanter för redarna till Bryssel för att träffa kommissionen för att sätta ytterligare tryck i frågan.

– Vi hade visst sålt skinnet innan björnen var skjuten. Eftersom andra länder har motsvarande regler trodde vi att det inte skulle vara några problem.

Men du tror ändå att regeringen får igenom sitt förslag?

– Jajamän! Regeringen har sagt att man inte tänker vika ner sig i den här frågan.

Tonnageskatt

Tonnageskatt är en frivillig skatt som rederierna kan ansluta sig till.

Den innebär att rederierna betalar fasta taxor som utgår från storleken på fartygen, istället för den faktiska vinsten.

Systemet skapar mer förutsägbarhet för redarna.

Tonnageskatt finns i nästan alla andra europiska sjöfartsnationer.