EU-beslut om bättre villkor för lastbilsförare
Efter 2,5 års förhandlingar är EU-länderna överens om att förbättra villkoren för alla som kör lastbilstrafik inom unionen. Alla chaufförer som kör i Sverige ska ha svenska löner och arbetsvillkor. Enligt Seko Posten blir det lättare att bevaka villkoren på åkerier som kör åt Postnord.
EU:s vägpaket, som förhandlats fram i Europaparlamentets trafikutskott, omfattar tre olika lagförslag som ska garantera att den som kör lastbil inom EU ska få löner och villkor som motsvarar det land där man arbetar. Det blir också en ökad kontroll av trafiken genom att alla bilar måste ha färdskrivare, GPS.
Svenska löner
–Vi har äntligen gått i mål. Nu kan den vilda västern som varit rådande i transportsektorn med dumpade löner för chaufförer och fuskande företag få ett slut. Är man i Sverige permanent ska bilen registreras och chauffören ska betala skatt i Sverige, säger europaparlamentarikern Johan Danielsson, S, som deltagit i förhandlingarna om paketet.
Regelpaketet rör även chaufförers rätt till vila samt i vilken utsträckning de får stanna och köra nationella transporter i andra än sina hemländer, så kallad cabotage.
Den överenskommelse som nu finns och som ska upp för omröstning i EU-parlamentet säger att föraren måste återvända till hemlandet minst var tredje vecka och att lastbilen måste återvända minst var åttonde vecka.
Postnord har sagt upp avtal
Sandra Svensk på Seko Posten är jätteglad över beskedet. Postnord anlitar underleverantörer för delar av sina transporter och med de nya reglerna blir det lättare att se till att de som kör åt företaget får schyssta villkor, menar hon.
–Vi har ganska bra koll redan i dag. Det har hänt att Postnord valt att säga upp avtal med underleverantörer, som inte skött sig. Men det viktigaste är att hela branschen gynnas av de nya reglerna. Det handlar i grund och botten om mänskliga rättigheter.
Postnords egna chaufförer kör i huvudsak inrikes, det kan gå en del körningar till Norge. Transporter till Danmark körs dock av underentreprenörer. Sandra Svensk har inga uppgifter om att det inneburit några problem.
–Får våra lokala förtroendevalda nys om att något skulle vara oschysst, hör de av sig till oss och vi kontaktar företaget. Postnord svarar alltid, säger hon.
Innan vägpaketet kan träda i kraft ska EU-parlamentet och Europeiska rådet, det vill säga ländernas regeringschefer, godkänna förslaget.