Entreprenörsansvar viktigast för väg och ban
Om den första dagen av avtals konferensen gick till de bransch överskridande frågorna ägnades dag två åt de branschspecifika. För Seko väg och bans del handlade det om allt från tvätt av arbetskläder, över löner för inhyrda, till vem som ska betala yrkesutbildningar.
När man gick igenom de motioner som kommit in tog många till orda för att utveckla resonemangen.
– Att den som är inhyrd ska ha samma lön och övriga villkor som på arbetsplatsen måste ha hög prioritet i avtalsrörelsen, sa till exempel Karl-Johan Andersson från NCC.
Och inhyrningsfrågan har andra aspekter som diskuterades. Till exempel att det ska vara förbjudet att hyra in personal om det finns uppsagda med företrädesrätt som har tillräcklig kompetens.
Dessutom luftades en gammal goding i form av granskningsavgiften. Att arbetsgivare ska betala en avgift på 1,5 procent på lönesumman på de företag som saknar lokalt fack. Detta för att förbundets ombuds män ska sköta det fackliga åt de anställda där.
– Det vore bra, men det är väl som att kasta en snöboll rakt in i helvetet, som en av deltagarna uttryckte det.
För Jenny Ogén, som är asfaltarbetare på Skanska, är huvudentreprenörsansvaret det viktigaste avtalskravet.
– Det är den absolut viktigaste frågan. Det är mycket underentreprenörer inne och då gäller det att få rätt på det. Man måste ha koll på vilka som är på arbetsplatsen och att de har rätt att vara där.
Som alla andra deltagare är hon mycket nöjd med upplägget med en gemensam avtalskonferens.
– Det har varit jättebra. Man får andra perspektiv på vissa frågor men man ser också de gemensamma problemen.
Det är en syn som delas av Bjarne Ringdahl på Peab. Han beklagar dock att LO-samordningen sprack.
– Det var tråkigt. Det hade varit en väldig styrka för oss om vi hade kunnat gå fram gemensamt.
– Men jag tror ändå inte det kommer bli någon huggsexa om lönerna eftersom alla tar ansvar.
Det övergripande kravet på ett huvudentreprenörsansvar är även enligt hans åsikt det viktigaste, även om hans egen arbetsgivare sköter sig bra i den frågan.
– Vi har oftast inte mer än en underentreprenör och då är det alltid krav på kollektiv- eller hängavtal, så där har vi rätt bra koll hos oss.
En annan fråga han vill lyfta är en utökad arbetstidsförkortning. På väg- och banavtalet har man en arbetstidsförkortning på 34 timmar per år, medan de som går på Byggnads avtal, inte sällan på samma arbetsplats, har 37 timmar.
– Även där är Peab bra, för de går på högsta nivån på arbets platsen så vi får också 37 timmar. Men frågan är viktig att driva för hela kollektivet, säger Bjarne Ringdahl.
Väg och ban
Antal medlemmar: 21000
Avtal: Väg- och banavtalet, maskinföraravtalet och järnvägsinfrastrukturavtalet
Yrkeskategorier: Väg- och järnvägsarbetare, beläggnings- och bergarbetare, maskinförare