Efter en svår tid – nu skriker sjöfarten efter personal
Svensk sjöfart drabbades hårt av pandemin. Två kryssningsfartyg togs ur trafik och hundratals anställda blev av med sina jobb. Nu ljusnar det, men flera rederier har svårt att hitta personal.
Samtliga rederier tvingades minska sin personalstyrka under pandemin, när coronarestriktioner infördes och antalet passagerare störtdök. Kryssningsfartygen Stena Saga och Birka Cruises togs ur trafik.
Men nu är det inte nattsvart inom sjöfarten längre. I takt med att samhället öppnats upp igen är allt färre anställda permitterade och rederier anställer igen.
Tallink Siljas fartyg Silja Symphony är åter i trafik till Helsingfors. I november utökar dessutom Finnlines med ett fjärde fartyg på linjen mellan Malmö och tyska Travemünde. Och i augusti invigdes Rederi AB Gotlands nya färjelinje mellan Nynäshamn och Rostock i norra Tyskland. Vissa turer passerar Visby.
Brist på motormän
Men nu står flera rederier inför ett nytt hinder: det är svårt att hitta sjömän, framför allt till restaurangavdelningarna. Många tycks ha lämnat branschen – helt och hållet, uppger Seko sjöfolk. Dessutom är det sedan många år tillbaka brist på motormän, matroser och befäl.
Enligt en tidigare prognos från Transportföretagen behöver svensk sjöfart anställa cirka 800 personer mellan 2019 och 2024.
Flera rederier har svårt att få tag på medarbetare. Det gäller till exempel Destination Gotland, Finnlines, Blidösundsbolaget – som ägs av Transdev Sverige AB och kör kommersiell och upphandlad trafik för Waxholmsbolaget i region Stockholm.
– Skolorna utbildar inte tillräckligt många sett till pensionsavgångar eller de som slutar av andra skäl. Under flera år har det funnits folk att tillgå. Men nu är vi nere i botten, säger Leif Paulsson, personalchef på Finnlines, ett rederi som nu behöver både matroser, motormän, elektriker och motorelever.
Även Transdev står inför en liknande situation.
– Det har så klart inte blivit bättre med pandemin, då till exempel många kockar har valt andra yrken. Avseende matroserna är utmaningen att man inte arbetar så länge som matros längre utan önskar gå vidare till ett annat yrke snabbare än tidigare, till exempel till befäl, säger Thomas Charrier, kommunikatör.
Destination Gotland: Snart vid en brytpunkt
I somras var det brist på ombordpersonal i restaurangerna på Destination Gotland, berättar vice vd:n Henrik Cars. Detta sammanföll med att coronarestriktioner togs bort i juli, vilket innebar att det inte längre fanns några begränsningar på storlek för sällskap på uteserveringar. Många valde därför att söka arbeten i restauranger på fastlandet.
– Alla inom sjöfarten måste samverka för att locka unga människor till sjöss, säger han.
Henrik Cars förklarar att den befintliga personalen på Destination Gotland påverkas generellt av kompetens- och personalbristen. Det är svårt att ta ut ledighet och matroser kämpar för att hinna med alla underhållsarbeten på fartygen.
– Det blir jobbigare för varje år. Alla rederier slåss om samma huvuden. Vi är snart vid en brytpunkt om vi inte löser det här.