Dubbla böter för fortkörning vid vägarbeten – så funkar det i USA
Dubbla böter för fartsyndare vid vägarbeten. Det är ett vallöfte från Socialdemokraterna. I amerikanska New Jersey är det redan en verklighet sedan länge.
Sedan 2011 har dubbla böter för fortkörning vid vägarbeten varit ett krav från Sekos sida. I riksdagsvalet 2018 blev det även ett vallöfte från Socialdemokraterna.
Detta på grund av en ökad oro bland anställda för att arbeta på vägen. Sämre hänsyn från trafikanterna. Fler incidenter vid arbetsplatserna.
– Det går fruktansvärt fort förbi där man jobbar. Jag har mest varit med om att vägskyltar har blivit sönderkörda. Det är framför allt yrkeschaufförer som har ett aggressivt körsätt, säger Thom Blomquist, maskinförare och grovarbetare, som senast jobbade på ett vägarbete i Hallstahammar i april.
Hur känner du i dessa lägen?
– Innerst inne är det en rädsla. Man blir rädd för vad som skulle kunna hända. Men det visar sig mer i frustration och ilska. Det finns ett exempel i sociala medier: Hur skulle du reagera om en bil körde i 20 kilometer i timmen genom ditt kontor? Du skulle säkert hoppa i taket direkt.
– Det här är vår vardag. Det behövs så lite för att det ska vara farligt för oss, säger Thom Blomquist, som tycker att förhöjda böter vid vägarbeten är rätt väg att gå.
Fackförbundet i USA: Dubbla böter räddar liv
På andra sidan Atlanten infördes dubbla böter 2014 i New Jersey, USA. Det var delstaten som tog initiativet att stifta en egen lag om den förhöjda straffskalan.
– Det var ingen debatt eller någon som motsatte sig det. Det fanns en allmän uppfattning om att fortkörning är en fara vid vägarbeten och att dubbla böter var en lösning. Men inte den enda, säger Rob Lewandowski, talesperson på Liuna, ett fackförbund som organiserar över 550 000 vägarbetare i USA och Kanada.
Ett annat problem är ouppmärksamma förare. Folk glor på mobilen, äter mat, sminkar sig eller gör annat, medan de kör
Samtidigt medger han att dödsolyckorna inte gått ned så mycket som man hade hoppats på. Årligen dör omkring 750 personer vid vägarbeten i hela USA. Och i New Jersey har antalet inte minskat, enligt Rob Lewandowski.
– Vägarbete är riskfyllt. Du har flera medarbetare på en liten yta som jobbar bredvid tunga maskiner. När du dessutom har mycket trafik vid sidan om, ouppmärksamma förare, bilister som kör för fort, blir arbetet ännu mer riskfyllt.
– Jag tror att anställda uppskattar dubbla böter. Det upplevs som ett stöd från samhället. Men jag är säker på att det också räddar liv. Ett annat problem är ouppmärksamma förare. Folk sitter och glor på mobilen, äter mat, sminkar sig eller gör annat, medan de kör.
Därför anser Rob Lewandowski att det är minst lika viktigt med rätt skyltning och skyddsbarriärer vid vägarbeten. Och att själva arbetet planeras med hänsyn till trafiken. Alltså att vissa arbeten görs på natten, andra på dagen. Och att arbetstiderna för de anställda blir så bra som möjligt.
– Men de tekniska lösningarna för att förändra trafikbeteenden är nog det viktigaste, säger han.
Dubbla böter-zoner gäller även på andra platser i Nordamerika, däribland i delstaten Florida och Alberta, en provins i västra Kanada. Och straffåtgärden har även införts på platser där många trafikolyckor sker, alltså inte enbart vid vägarbeten.
Innerst inne är det en rädsla. Man blir rädd för vad som skulle kunna hända.
Något USA har som inte finns i Sverige är trafikpolis vid vägarbeten. I New Jersey, liksom i andra delstater, måste trafikpolis vara på plats. Det är ett krav som finns med i kontrakten som skrivs mellan stat, kommun och den entreprenör som ska utföra arbetet, berättar Rob Lewandowski.
– Vid stora jobb kan en hel enhet vara på plats. Men på de mindre så löser man det med en trafikpolis. Ofta är det någon som vill tjäna lite extra och gör det efter sin ordinarie arbetstid. Vi har också fartkameror vid vägarbeten på motorvägar i några delstater. Här i New Jersey hade vi det ett tag men det togs bort med hänsyn till medborgerliga fri- och rättigheter.
Fakta: Förhöjda böter vid vägarbeten
Bötesbelopp i delstaten New Jersey, USA.
- 1-9 amerikanska mil per timme: böter 85 dollar (140 dollar i böter vid vägarbeten)
- 10-14: 95 dollar (160)
- 15-19: 105 dollar (180)
- 20-24: 200 (360)
1mph = 1,6 kilometer per timme. 1 dollar = 8,30 SEK.
Bötesbelopp i provinsen Alberta, Kanada:
- 1-5 km: 78-120 dollar (156-241)
- 16-30 km: 140-239 dollar (280-478)
- 31-50 km: 253-474 dollar (506-949)
- Över 50 km: obligatorisk kallelse till domstol som beslutar om bötesbelopp.
1 kanadensisk dollar = 6,90 SEK.
Sedan riksdagsvalet 2018 har infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) gång på gång sagt att löftet om förhöjda böter vid vägarbeten inte är glömt. Men än så länge har löftet inte infriats.
– Om det ska ske en förhöjning av straffsanktionerna, exempelvis bötesbeloppen, förutsätter det också författningsändringar vid olika typer av överträdelser, har ministern tidigare sagt till Sekotidningen.
Dubbla böter bereds inom regeringskansliet
I dag meddelar Tomas Eneroth via sin pressekreterare att regeringen arbetar vidare med frågan.
”Ärendet bereds inom Regeringskansliet och regeringen avser att återkomma i frågan”, skriver ministern i en kommentar till Sekotidningen.
Första gången jag skulle reparera en vajer på mittremsan av en motorväg var jag fullständigt livrädd
När väl ett förslag presenteras krävs att en majoritet i riksdagen ställer sig bakom det. Sedan är det upp till riksåklagaren att se över hur själva strafföreläggandet ska utformas. Storleken på bötesbeloppet bygger sedan normalt sett på rättspraxis.
”Den socialdemokratiskt ledda regeringen har på olika sätt gjort insatser för att förstärka säkerheten vid arbeten i anslutning till trafiken. Under 2020 infördes till exempel krav på ITS vid vägarbeten på vägar med mycket trafik. Regeringen gav också Transportstyrelsen i uppdrag att utreda andra möjliga åtgärder för att öka säkerheten. Transportstyrelsen föreslog inte höjda böter, utan såg att andra åtgärder var mer effektiva,” skriver Tomas Eneroth.
ITS står för Intelligenta transportsystem, alltså väginformatik vars syfte är att påverka trafikanters beteenden för att höja säkerheten.
ITS-åtgärder kan till exempel vara information om restid eller tillfällig omledning/vägarbete, hastighetspåminnelse, varning för spökbilister (fordon som kör i motsatt färdriktning), variabla hastighetsbegränsningar, alltså information om när den högsta hastigheten sänks på grund av mycket trafik.
Vill ha fartkameror vid vägarbeten
– Det hjälper ju inte. De kan sätta upp hur mycket skyltar de vill men så länge det inte svider i plånboken så kommer inte folk sakta ner. Man tänker inte på att det är en arbetsplats, säger Stefan Rydqvist, som driver sitt eget företag, TMA-Tjänst i Linköping.
Han kör själv TMA-bil, som skyddar vägarbetarna från att bli påkörda, och är ofta ute på riks- och motorvägar.
– Jag blir mer och mer rädd när jag är ute. Man får ont i magen, i synnerhet på motorvägen.
–Första gången jag skulle reparera en vajer på mittremsan av en motorväg var jag fullständigt livrädd. Det var för ungefär femton år sen när jag började arbeta på väg. Många förstår inte hur det känns när ett 60 ton fordon passerar en i nära hundra kilometer i timmen. Det är hemskt. Det enda sättet att få till en förändring är om vi kunde ha fartkameror eller om det var poliser ute vid vägarbeten, säger Stefan Rydqvist.