”Dialog med facket är viktig”
Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi.
Har du hunnit bli varm i kläderna?
– O ja. Det blev en rivstart med hanteringen av Transportstyrelsen, att tillsätta en utredning och så vidare. Nu åker jag runt i landet, träffar folk och lyssnar in. Bland de första jag ringde var Seko och Transport för att lyssna på dem. Jag har själv en facklig bakgrund och vet hur viktig den dialogen är.
Ett vallöfte från er var att återta järnvägsunderhållet i egen regi. Hur blir det med det?
– Nu har Trafikverket tagit flera steg, bland annat med underhållsbesiktning och leveransuppföljning i egen regi. Jag har också tittat på verkets förslag om att ta tillbaka en liten del av själva underhållet. Men jag ser gärna att vi går vidare med detta så det blir ännu mer underhåll som utförs i egen regi.
Hur blir det med höghastighetsbanor för tåg?
– Vi har ett beslut om att bygga höghastighetsbanor i den takt ekonomin tillåter, och det gäller. Sedan är frågan hur det ska finansieras, vilket Sverigeförhandlingarna tittar på. Nu har ju Trafikverket kommit fram till att om man bygger för 250 kilometer i timmen i stället för 320 så blir det 11 miljarder billigare, medan restiden bara påverkas marginellt.
Det är ett jätteprojekt där många olika entreprenörer kommer vara inblandade. Hur ser ni till att förhindra social dumpning och bristande säkerhet för arbetarna som kommer att utföra arbetet.
– Vi har ju fått igenom en ny upphandlingslag som ställer större krav på schysta villkor för de anställda. Vi håller också på att ta fram regler för ett utökat beställaransvar. Och så har vi en nollvision, ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt på jobbet.
Tonnageskatt infördes nyligen för att fler redare ska flagga svenskt. Hur går det med det?
– Tonnageskatten var efterlängtat av alla parter i branschen. Vi har ännu inte riktigt sett effekt av den och om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.
Hur då? Branschen har ju kritiserat att tonnageskatten finansierat med minskat sjöfartsstöd. Är det något ni ska titta på?
– Ja, vi kan komma att titta på finansieringen. Men jag tror att det är mer har ett signalvärde än själva summan i sig. Nu har jag haft ett möte med Blå tillväxt, vilket är ett jättebra partsgemensamt initiativ i branschen, och lyssnat. Där anser man att tonnageskatten är väldigt viktig. Men som sagt, om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.
Är det något annat du vill skicka med till Sekotidningens läsare?
– Jag kommer att gå vidare med frågor som rör trafiksäkerhet, och framför allt för dem som arbetar på vägen. Vi ska nå nollvisionen, ingen ska behöva dö på jobbet. Jag har själv varit huvudskyddsombud så det är frågor som jag har stort engagemang i.