Dåliga larm på tunnelbanan
Det säger Kalle Cedergren, huvudskyddsombud vid Sekos klubb 119.
Det var meningen att de larmapparater som Connex utrustat sina tunnelbaneförare med skulle öka tryggheten.
Detta efter att det blivit allt vanligare att förarna utsatts för våld och hot särskilt vid ändstationerna där de byter ände på tåget.
De nya larmen har tre funktioner. Den första kallas ”Man down” och innebär att larmet går igång om den som bär det faller. Den andra funktionen betyder att larmet startar om någon försöker rycka åt sig apparaten. Den tredje funktionen är en vanlig manuell larmning.
Det är de två första funktionerna som inte fungerar bra.
– De har varit för känsliga. Det har räckt att man böjt sig ner så har larmet gått igång, säger Kalle Cedergren.
De ständiga falsklarmen har i sin tur gjort att polisen tröttnat och numera struntar i att rycka ut.
Connex har nu samlat in larmen för att leverantören ska kunna justera dem så de inte orsakar falsklarm lika lätt.