Brottsligt ensamma lokförare
Kan det vara ett hot mot säkerheten att låta lokförarna köra ensamma?
Det anser åklagarna i Rom, som dragit in Trenitalias VD i sin brottsundersökning. Facken som gick med på förändringen för fyra år sedan vill nu ha en utredning om följderna för förarnas arbetsmiljö.
Trenitalia (ungefär Italiens SJ) skrev 2009 under en överenskommelse med de största facken om att låta lokförarna köra ensamma på dagtid. I gengäld fick facken igenom att 900 nya lokförare skulle anställas, efter flera års nedskärningar.
Nu har åklagarna i Rom fått in flera anmälningar om situationer som, enligt anmälarna, skulle kunna ha medfört fara för passagerarna, och som kan ha berott på lokförarnas stress. Efter en månads arbete har nu åklagarna beslutat sig för att undersöka Trenitalias VD Vincenzo Sopranos roll i beslutet att använda sig av en enda lokförare, och om detta medför fara för passagerarna. Han kommer att förhöras i november.
– När vi skrev under var det rätt sak att göra. Vi hade då inget som tydde på att säkerheten skulle bli lidande, och vi tror att samma sak gäller i dag. Däremot vet vi att den psykiska arbetsmiljön försämrats betydligt för många, och inför nästa avtal vill vi att en kommission undersöker effekterna av förändringen, konstaterar ordföranden för järnvägarna inom Uiltrasporti, Salvatore Ottonelli.
Åklagarna har låtit experter från hälsovårdsmyndigheterna undersöka den psykosociala arbetsmiljön, som kommit fram till att en del av lokförarna mår dåligt av den nya arbetssituationen. I den här brottsundersökningen har åklagarna dock lagt vikten på riskerna för passagerarna, utan att lägga alltför stor vikt vid brott mot arbetsmiljölagen, trots att den även i Italien förbjuder att de anställda utsetts för alltför mycket stress.