Branschen kräver nya regler för lastrumsarbete
Lastrum på fartyg kan förvandlas till rena dödsfällor. De senaste två åren har åtta personer dött av syrebrist eller giftig gas sedan de gått ner i ett lastrum ombord på ett fartyg som legat i svensk hamn. Störst är risken i samband med lossning av organiskt material, som till exempel olika träprodukter.
I våras sammanställde Arbetsmiljöverket och Sjöfartsinspektionen en skrivelse med alla regler och rutiner som gäller vid hamnarbete ombord i fartyg för att skärpa uppmärksamheten kring riskerna.
Trots det omkom två personer ombord på lastfartyget Fembria i Timrå så sent som i slutet av maj i år.
Nu kräver Seko ihop med Transport, Hamnarbetareförbundet, Sjöfartens arbetsgivarförbund och föreningen Sveriges Hamnar att man tar nya tag för att undvika fler liknande olyckor. I första hand genom nya tillämpningsföreskrifter för kontroll av atmosfären i lastrum, innan utrymmena får beträdas, liksom övervakning av atmosfären under arbete i lastrummet. De efterlyser också tydligare information om riskerna.