Beväpnade vakter tillåts på svenska fartyg
Riksdagen har tagit beslut om att tillåta beväpnade vakter från privata vaktbolag ombord på svenska fartyg som skydd mot pirater. Men frågan är kontroversiell.
Hittills har det inte varit tillåtet för svenska redare att ha vapen ombord på civila last- och passagerarfartyg. Men nu har riksdagen tagit beslut om att tillåta beväpnade vakter från privata vaktbolag ombord.
Förslaget gäller bara last- och passagerarfartyg i internationell trafik i utomeuropeiska vatten.
– Hade du frågat mig för tre år sedan hade jag sagt nej till ett sådant förslag. Men sedan dess har piratverksamheten ökat så mycket i omfattning och blivit så mycket råare att vi ändrat ståndpunkt. Minsta motstånd och du blir misshandlad eller dödad, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.
Han motiverar ytterligare med att piraterna tidigare bara var fokuserade på fartygen och lasten.
– Men nu har de insett att de tjänar mycket mer på att ta besättningen som gisslan och då blir det mycket allvarligare.
Helst hade Seko sett att det var svensk militär som skötte det väpnade uppdraget och i andra hand med ett FN-mandat. Först som tredje alternativ kunde man gå med på privata för att sköta uppdraget.
– Tyvärr fick vi inte gehör för våra åsikter. Nu gäller det att kontrollen är rigorös av de här bolagen som ska sköta uppdraget.
Miljöpartiet var det enda partiet i riksdagen som röstade mot förslaget.
– Det statliga våldsmonopolet är en mycket viktig princip och det överges här på väldigt lösa boliner, säger Annika Lillemets, riksdagsledamot för Miljöpartiet.
Hon är noga med att framhålla att partiet tar sjömännens riskfyllda arbete på största allvar, men att privata vaktbolag inte är lösningen.
– Ska militärt våld, och det är det frågan om här, utövas så är det Försvarsmakten som ska utöva det. Men det har inte ens utretts i regerings förslag. Man avfärdar det som för dyrt, men det måste få kosta i det här fallet.
Hon ser stora problem med kontrollen av de säkerhetsföretag som kommer att anlitas av svenska redare. Tillstånd och tillsyn kommer att skötas av Transportstyrelsen.
– Men där säger de själva att de kommer ha mycket begränsade möjligheter att utföra kontroller. Transportstyrelsen kan ju inte öppna lokalkontor där nere direkt.
Sveriges radios Ekot har rapporterat om ett antal incidenter där privata vaktbolag varit inblandade. Bland annat hävdar Jemens regering att elva oskyldiga fiskare dödats för att de misstagits för pirater.
Enligt Kenny Reinhold är det bara ett svenskt rederi, Wallenius, som kör i de vattnen. Så för Sekos del handlar det om 150-200 medlemmar som berörs av förslaget.
Sedan finns det många svenska sjömän och befäl på utflaggade fartyg, men de har ofta redan beväpning ombord